Bygger på filmen

"Så som i himmelen" väcker intresse i West end

1:59 min

"Så som i himmelen" gör ett segertåg i Sverige – och ut i världen; närmast Danmark, Finland och Österrike. Och West end i London har visat intresse.

Men annars går det trögt för svensk nyskriven musikal – det tar lång tid att arbeta fram musikaler.

– Nya musikaler kräver mod, säger kompositören Fredrik Kempe.

Det tog många år från att det första samtalen om att göra filmen "Så som i himmelen" till musikal - först för att göra om manus till en scenversion och sen flera år av arbete med musiken då Fredrik Kempe kopplades in och byggde vidare med ny musik utifrån "Gabriellas sång".

I Göteborg har Högskolan för scen och musik under tre år arbetat för att jobba fram nyskrivna musikaler med olika workshops och genomdrag. Ingrid Bergmanmusikalen "Camera" togs fram så och i samarbete med Wermland opera, Östgötateatern och teater Spira i Jönköping har nästan fyrtio musikaler pitchats men ett fåtal är på gång att bli verklighet bland annat en fullformatsmusikal om Raoul Wallenberg.

Nina Norblad är programansvarig för musikalutbildningen och håller i arbetet att få fram fler svenska musikaler och ser en stor variationsrikedom i idéer.

Wermland opera i Karlstad gör många nyskrivna musikaler, och då framför allt brittiska och amerikanska. Ole Wiggo Bang är chef där. Nyskrivna musikaler bjuder på angelägna ämnen menar han.

"Så som i himmelen" spelas i vår i Göteborg och just nu även i Oslo och turnerar sen även  i Norge där. I Oslo spelas faktiskt också en annan svensk musikal just nu: Björn Ulveaus och Benny Anderssons "Chess".