#srfrukost

Näringslivsjournalistiken – orättvis eller för snäll?

63 min

Här kan du höra hela frukostseminariet om svensk näringslivsjournalistik från 4 mars.

Skandaler, kvartalsrapporter och förlustaffärer eller framgångssagor, hållbarhetsarbete och innovationer. Vilken bild är det egentligen som träder fram i medierapporteringen om näringslivet? Skildras företagen oftast som boven i dramat när det handlar om företagande och ekonomi på redaktionell plats? Missar journalistiken framgångssagor som borde berättas? Eller står ekonomi- och näringslivsjournalisterna tvärtom många gånger för nära branschen de ska granska? Och är företagen tillräckligt transparenta?

Seminariet inleddes med ett samtal mellan moderator Erik Blix och industri- och finansmannen Carl Bennet, näringslivsprofil med en mångårig erfarenhet från ledande positioner och styrelseposter från storbolag som Getinge, Elanders, Electrolux och Boliden.

Efter det inledande samtalet följde ett panelsamtal med:
Maria Grafström, docent i företagsekonomi och organisationsforskare på Score (Stockholm centrum för forskning om offentlig sektor) vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv
Björn Löfdahl, programdirektör Sveriges Radio
Susanne Najafi, entreprenör och grundare till riskkapitalbolaget Backing minds

Sveriges Radios VD Cilla Benkö hälsade välkommen.

Här kan du höra alla tidigare seminarier.

Hashtag: #srfrukost