Skilsmässofilm.

"Charter" - en mardrömsresa till mörkrets hjärta

2:02 min

Amanda Kernell är tillbaka efter framgångarna med "Sameblod". Den här gången med en nervig, svart och närgången studie av en vårdnadstvist.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Charter
Regi: Amanda Kernell
Manus: Amanda Kernell
Medverkande: Ane Dahl Torp, Troy Lundkvist, Tintin Poggats Sarri, Sverrir Gudnason
Genre: Drama
Betyg: 4 av 5

Amanda Kernell har gjort en smart film. Den jeansklädda och lite rockigt snygga mamman Alice närmar sig det vita huset där hennes barn bor. Andedräkten ryker, snön knarrar och det ser kallt ut på den ganska fula moderna glasveranda där det pågår ett familjeliv. Men själva mamman är inte välkommen. Därinne i släktvärmen finns hennes två barn, Vincent som är åtta och Elina som är fjorton. Men vi får inte veta varför mamma Alice blir knuffad tillbaka ut i snön.

Det är djupt förbryllande och Amanda Kernell vägrar länge att förklara vad som hänt. Det är faktiskt lika obegripligt för mig i publiken som det kan vara för de drabbade barnen. Det är smart gjort.

Jag tror vi är många som har varit med om det här förvandlingsnumret. Att en tråkig barnvardag med ett fungerande rollspel, mamma, pappa, barn - förvandlas till en krigsskådeplats. En gisslansituation där det gäller att överleva genom att läsa av stämningen och anpassa sig. Ibland för livet.

Den här filmen handlar om det akuta skedet, undantagstillståndet då föräldraskapets grundpelare, att skapa trygghet och skydda sina barn, är helt satta ur funktion. I Amanda Kernells film gestaltas det här havererade föräldraskapet, genom att mamman, Alice, bestämmer sig för att kidnappa sina egna barn och resa på charter.

Jag tänker inte säga hur det går, bara att banana split, baddräkt och stark ångest inte är en bra kombination. Men Amanda Kernells film är bra, en nervig, svart och närgången skilsmässo-coctail. Se den, om ni törs.