Svensk Sjöfart

”Krävs åtgärder för att säkra godstransporter”

2:01 min

Det stora tappet för färjetrafiken kommer ge störningar även för godstransporterna. Branschorganisationen Svensk Sjöfart efterlyser kraftfulla åtgärder av regeringen för att säkra godstransporterna till sjöss. Idag har infrastrukturminister Thomas Eneroth ett extrainkallat möte med företrädare för sjöfarten.

Rolf Carlsson från Småland väntar på gods i hamnen i Karlskrona.

– De här bilarna som vi hämtar kommer från Polen. Fortsätter det så här så blir det nästan lite otäck, säger Rolf Carlsson, lastbilschaufför från Högsby i Småland.

Rolf Carlsson sitter i hamnen i Karlskrona och väntar på en transport med färjan från Gdynia i Polen, en av de färjelinjer som kör både gods och passagerare.

UD:s resestopp har slagit hårt mot landets färjetrafik. Stena Line är ett av de rederier med trafik till Danmark, Tyskland, Polen och Lettland där passagerartrafiken nästan stannat av helt. Detta drabbar i förlängningen också godstransporterna säger, Rikard Engström, VD på Svensk Sjöfart.

– Färjorna är beroende av att du har både passagerare och gods ombord för att det ska vara lönsamt och kunna utföra den här tjänsten för samhället, men när  passagerarna försvinner så kan man inte upprätthålla funktionen, säger Rikard Engström VD för Svensk Sjöfart.

Från Svensk Sjöfart är budskapet tydligt när de på ett extrainkallat möte ska träffa infrastrukturminister Thomas Eneroth.

– Det är att man vidtar kraftfulla åtgärder här och nu som är riktade så att sjöfarten kan fortsätta och leverera den samhällskritiska tjänst som man gör, säger Rikard Engström, på Svensk Sjöfart.

På sjöfartens åtgärdslista till regeringen finns bland annat statliga lånegarantier och hjälp med att minska lönekostnader vid varsel och permitteringar.

Nästan 90 procent av Sveriges export och import går via sjöfart. Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och den renodlade godstrafiken flyter på utan större störningar, enligt Stefan Strömberg, presschef i Göteborgs Hamn.

– Vi är mitt i ett extremt läge precis som alla andra och vi behöver lägga en del kraft och energi på att upprätthålla de funktionerna vi har i ett normalläge, men med det sagt så fungerar det bra, säger Stefan Strömberg, presschef Göteborgs Hamn.