Coronaviruset

Resebolagen kritiska mot paketreselagen

1:49 min

Från den hårt pressade resebranschen växer nu kraven på omskrivningar i paketreselagen – som reglerar researrangörers ansvar att återbetala en resa som inte kan genomföras.

Exempelvis har bussbolagen generellt sett inte de pengar som enligt lagen ska återbetalas inom ett par veckor till resenärer vars resor har ställts in. Nu krävs tvärtom direkta ekonomiska stöd, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag.

– Många av företagen är små eller medelstora familjeföretag. Man har en kassa men inte hur stor som helst. Den bästa säsongen är mellan februari och maj. Det är precis nu som företagen bygger upp sin verksamhet och sina kassor. Och hela den här perioden är helt utraderad.

Enligt Anna Grönlund är det för bussbolagen i stort sett omöjligt att – som lagen kräver – kunna återbetala pengar till kunder inom 14 dagar vid inställda resor. Och hur flygbolaget SAS kommer att ställa sig till återbetalningskrav efter alla inställda flyg, det är ännu inte helt klart sa SAS vd Rickard Gustafsson vid en presskonferens i söndags.

– Vi får återkomma till exakt hur det här ska hanteras när vi fått en förståelse för helheten i det här och hur vi ska hantera en väldigt annorlunda situation som vi aldrig har stått inför tidigare

Situationen för SAS med intäkter som nästan helt försvunnit efter regeringens avrådan från resor är egentligen densamma för bussbranschen säger Anna Grönlund.

– Våra företag har på grund av regeringsbeslut inte kunnat utföra sina tjänster och därför anser vi att staten ska gå in och betala de här summorna. Alternativt i andra hand att fristen utsträcks till 2021.

Just begäran om anstånd med återbetalningar till resenärer vid inställda resor är något även Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen driver. De vill ha en återbetalningsfrist på tre månader. Ett krav Konsumentverket har förståelse för säger Daniel Karfs, biträdande konsumentombudsman vid myndigheten.

– Nu är inte fokus 14-dagarsfristen utan vi fokuserar på andra saker. Och vi hoppas och tror att konsumenterna ska få tillbaka sina pengar så småningom. Och vi tror att många resenärer har förståelse för att det är en väldigt speciell situation som råder just nu. Det är inte orimligt att det tar extra tid under de förhållanden som råder i landet nu, säger Daniel Karfs.

Anders Wennersten
anders.wennersten@sverigesradio.se