Trafik

Utsläppen från nya bilar ökar

1:54 min

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka i Europa. Snittet för de nyregistrerade bilarna ligger nu på den högsta nivån sedan 2014, enligt en rapport från det internationella analysföretaget Jato.

EU:s mål är att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minska kraftigt. Från och med i år införs därför nya hårdare krav på biltillverkarna – utsläppen måste minska ordentligt för klimatets skull, annars väntar stora böter.

Men i fjol gick utvecklingen åt motsatt håll, enligt rapporten.

Koldioxidutsläppen, i genomsnitt, från de nyregistrerade bilarna i Europa ökade något, med ungefär en procent jämfört med året innan.

Det är också tredje året i rad med en ökning och koldioxidutsläppen är nu de högsta sedan 2014, enligt analysföretaget Jato.

– Det var en ökning i de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nyregistrerade bilar i fjol. Det som en kontrast till de kommande, och hårdare, koldioxidkraven som EU inför. Förra årets utsläpp var också de högsta sedan 2014 och det har ökat i tre år i rad nu, säger Juan Felipe Munoz, på analysföretaget Jatos.

Anledningen till att utsläppen från nya bilar ökar är flera, enligt rapporten.

Det handlar dels dels om att färre konsumenter köper dieselbilar och att många av dem i stället köper bensinbilar, som generellt släpper ut mer koldioxid. Dels att fler och fler köper stadsjeepar, som är tyngre och som också generellt släpper ut mer än andra biltyper.

– Vi ser att konsumenter i Europa köper fler stadsjeepar än någonsin. Stadsjeepar är större och tyngre och det har en påverkan på utsläppen, säger Juan Felipe Munoz.

För att minska utsläppen och för att nå EU:s nya krav behöver biltillverkarna nu sälja fler elbilar, konstaterar han.

Försäljningen av rena elbilar ökar också och enligt den svenska branschorganisationen Bil Sweden kommer det inom två år att lanseras 100 nya rena elbilsmodeller på marknaden.

De officiella siffrorna från EU kommer först senare.