”Kommer att rasa”

Göteborgs hamn drabbas av coronapandemin

2:19 min

– Det viktiga för oss just nu är att hålla hamnen öppen så att fartygen kommer och går och att personalen som jobbar i hamnen lastar och lossar så att varorna flödar på, säger Elvir Dzanic, VD i Göteborgs hamn.

Vi är i Roroterminalen i Göteborgs hamn. Jonas Wallberg, ansvarig för godsflödena, visar hur lastbilstrailarna lastas på ett av de fartyg som kör så gott som dagligen till Belgien.

De kommande veckorna beräknas volymerna minska kraftigt i hamnen. I Roroterminalen som står för roll on, roll off, väntas till exempel exporten av bilar gå ner till noll på grund av att de stora industrierna stänger ner och i containerterminalen kommer nedgången nu som en följd av stoppet i Kina för en dryg månad sen. Det tar upp till sex veckor för de stora containerfartygen att komma hit från Asien så här är det en fördröjning av effekten.

Nästan 90 procent av Sveriges export och import går via sjöfart som är en samhällsviktig verksamhet. Göteborg är Skandinaviens största hamn och nästan hälften av all containertrafik till och från Sverige passerar här. 
På Hamnarbetarförbundet finns en oro, framförallt för den timanställda personalen i de så kallade hamnblixtarna.

– Vi räknar med att det kommer att rasa ganska kraftigt och de första som får ta smällen är våra timanställda, blixten. Om man tittar på bilhamnen och Roroterminalen så handlar det om flera hundra personer, säger Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet.

Verksamheten i hamnen har påverkats av både finanskriser och epidemier förut men coronapandemin är något helt nytt och kommer att få betydelse för världshandeln på lång sikt, säger Klas Eklund, ekonom på Mannheimer och Swartling.

– Vi har sett de internationella frakterna och internationell handel öka mycket långsammare de senaste åren än innan finanskrisen i början av 2000-talet. Det är en markant nedgång och den kommer bli ännu tydligare framöver säger Klas Eklund.