I spåren av coronaviruset

Svenskar på Norwegian: Vi vill ha samma chans

2:01 min

Flygbolaget SAS särbehandlas av svenska staten under coronakrisen. Det menar personalen i konkurrenten Norwegians svenska dotterbolag. Bolaget utesluts från att ta del av de kreditgarantier som regeringen har presenterat, och nu kräver man att stödet ska delas ut på lika villkor.

– Vi alla i Norwegian här, som är anställda och socialförsäkrade i Sverige, närmare 1000 stycken, känner oss lite särbehandlade, och att man inte får en neutral och fair evaluering, säger Robert Björkholm, pilot och huvudskyddsombud på Norwegian Air Sweden.

– Vi ber bara att vi ska få samma chans att rida ut den här krisen som våra blåfenade bröder.

Nyligen presenterade regeringen ett stödpaket till flygbranschen för att ta sig igenom coronakrisen. Det rör sig om kreditgarantier på fem miljarder kronor, varav 1,5 ska gå till SAS.

I regeringens första skrivelse kunde man ta del av stödet om flygbolaget har svenskt tillstånd och har säte eller huvudsaklig verksamhet i Sverige. Några dagar senare kom ett ändringsuppdrag, och där står att flygföretag i koncern bara får ta del av stödet om moderbolaget har sitt säte i Sverige.

– Och det tyvärr diskvalificerar Norwegian överlag även fast vi har svenskt tillstånd, AOC som det heter, med 53 flygplan som betalar avgift till svenska luftfartsmyndigheten, säger Robert Björkholm

Det hopp som väcktes med regeringens första besked släcktes snabbt i och med regeländringarna, enligt Robert Björkholm.

I Norge har regeringen utfärdat liknande lånegarantier som i Sverige, på totalt sex miljarder norska kronor. Tre ska gå till Norwegian, och en och halv till SAS, även fast norska staten sålt alla aktier i bolaget. Det här, tillsammans med att man utesluts från stödet i Sverige, snedvrider konkurrensen, menar Norwegian.

Men kan inte Norwegian i Sverige klara sig med det norska stödet? Risken är att det svenska dotterbolag hamnar i kläm, menar man.

– Det var som vår vd uttryckte det. Han ser absolut inte en framtid för Norwegian utan Arlanda. Men det är såklart villkorat med att man klarar livhanken och inte går i konkurs, säger Robert Björkholm.

Regeringen går i ändringsuppdraget inte in närmare på varför skrivelsen om koncerner togs med, mer än att det fanns skäl att förtydliga villkoren. Om syftet med de ändrade reglerna är att stoppa svenska skattemedel från att gå till utländska moderbolag kan man stoppa det på andra sätt, menar Robert Björkholm.

– Man kan betala för oss överlag, man kan betala för de här flygplanen som står parkerade, det går säkert att villkora det på alla sätt och vis.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth skriver i en skriftlig kommentar att regeringens utgångspunkt är att man "ska upprätthålla det samhällsviktiga flyget i Sverige."

"Regeringen har en dialog med EU-kommissionen om formerna för åtgärderna och jag utesluter inte ytterligare förändringar", skriver Eneroth.