Coronakrisen

Motvind för kulturtidskrifter i Sverige

1:50 min

Försäljningen av kulturtidskrifter förväntas sjunka drastiskt när litteraturfestivaler läggs ner och sponsorer backar till följd av coronapandemin.

Siri Reuterstrand, ordförande i Sveriges kulturtidskrifter, FSK, säger att det finns en stor frustration bland föreningens medlemmar.

– För de allra flesta kulturtidskrifter så är ju evenemang och olika tillställningar väldigt viktiga. Det är så vi når ut till de läsare vi har och det är där vi säljer prenumerationer. Nu har vi fått ställa in allting. Det kommer ju i förlängningen att drabba tidskrifterna ganska hårt tror vi, säger Siri Reuterstrand.

Sveriges kulturtidskrifter har ungefär 100 medlemmar som består av små nätbaserade tidskrifter som tar sig fram genom stödpengar, men också större tidskrifter som är beroende av sålda lösnummer, prenumeranter och annonsörer.
Alla har de gemensamt att inställda evenemang drabbar dem hårt, men enligt Siri Reuterstrand är det svårast för dem som jobbar ideellt.

– Väldigt många kulturtidskrifter lever på ideellt arbete och det här ideella arbetet utförs till stor del av kulturarbetare som redan från början har ganska låga inkomster. Det är där vi kan se att de personerna som har sponsrat tidskrifterna med sitt arbete kommer ju kanske inte ha råd att göra det i framtiden, säger Siri Reuterstrand.

Chefredaktören Fredrik Strömberg på tidskriften Bild & Bubbla ser också att de inställda evenemangen kommer att göra det svårare att nå ut till nya läsaren.

– Ja som kulturtidskrift så tappar man ju varje år ett stort antal prenumeranter, det är så det fungerar. Vi brukar ta igen det genom att vara på olika festivaler där man personligen kan nå ut. Nu när vi missar den chansen är risken att det blir en kräftgång i upplagan, intäkterna och möjligheten att nå nya läsaren tyvärr, säger Fredrik Strömberg.

Fredrik Strömberg berättar att som kulturtidskrift så ä man van vid att alltid ha för lite medel och att det inte går arvodera folk som man skulle vilja. I framtiden hoppas han därför på digitala lösningar för att bättre klara av liknande utmaningar.

– Jag hoppas väl att det kommer fram bättre digitala lösningar. Lösningar för att kommunicera ut att nya nummer finns, att man kan prenumerera, att man kan köpa och så vidare och att det kanske växer i takt med att det blir svårare att kommunicera fysiskt, i stora samlingar. För det finns ju en risk att det här kommer att pågå ett bra tag, säger Fredrik Strömberg.