Efter flera veckors stopp

Fordonsfabriker rullar igen: ”Skönt att vara igång”

1:59 min

Nu börjar fordonsindustrin återstartas i Sverige, efter ett flera veckor långt stopp på grund av coronakrisen. Det är viktigt för att undvika konkurser och personalneddragningar hos till exempel leverantörer.

I dag börjar Volvo Cars bygga färdigt bilar i Torslanda igen.

– Det är skönt både för en själv och för företaget att man är igång och kan producera. Det är glada medarbetare och man har haft en positiv inställning till att komma igång. Så det känns skönt, säger Diana Balcacian, som jobbar i Torslandafabriken, till Ekot.

Maskinerna börjar nu låta igen inne i fordonsfabriker, efter att de har stått stilla i flera veckor.

Planen är att produktionen ska börja komma igång igen, men i vilken utsträckning skiljer sig åt mellan företagen.

Runt 140 000 anställda berörs av stoppen inom fordonsindustrin och det är viktigt att det börjar rulla lite igen, bland annat för att leverantörer inte ska gå i konkurs och för att undvika stora personalneddragningar, säger Fredrik Sidahl vd för leverantörsorganisationen FKG.

– Det är fantastiskt bra att de har startat. Nu har leverantörerna någonting att sälja. Att leverera produkter och komponenter är ju intäkter, säger Sidahl till Ekot.

Volvo Cars börjar nu bygga färdigt bilar igen, men i veckan byggs ungefär 40 procent färre bilar än normalt. På tisdag börjar lastbilstillverkaren Scania med viss produktion under ett par dagar och fordonstillverkaren AB Volvo ska under veckan börja tillverka en del motorer igen.

Men det kommer dröja ett bra tag innan allt är som normalt igen.

Mattias Bergman, vd för organisationen Bil Sweden, säger att krisen har slagit hårt mot branschen.

– Samtidigt finns det just nu lite ljus. Fordonsindustrin är så viktigt för Sverige och Europa och att visa att fordonsindustrin är på väg tillbaka ger ett förtroende för ekonomin.

De flesta företagen inom branschen har permitterat personal och därför är det än så länge inte så många jobb som gått förlorade, säger Fredrik Sidahl.

– Nej, det är det inte. Det finns andra branscher som har det svårare. Jag tror vi har klarat det, säger han till Ekot.