Nya uppgifter

Svenska kulturprojekt stoppades i Kina efter diplomatisk kris

2:02 min

Efter att svensk-kinesiske Gui Minhai tilldelades Tucholskypriset stoppades svenska kulturprojekt i Kina. Det framgår av en verksamhetsrapport som Kulturnytt tagit del av.

I rapporten kommer det fram nya detaljer om vilka konsekvenser krisen fick för svensk kulturverksamhet i Kina under förra året.

– Vissa samarbetspartners drog sig undan. Vissa valde att pausa, skjuta på framtiden eller lägga ner projekt, säger Mathias Lafolie, tidigare kulturråd i Kina.

2019 var ett konfliktfyllt år i de diplomatiska leden mellan Sverige och Kina – och krisen nådde sin kulmen i samband med att kulturministern delade ut yttrandefrihetsorganisationen Svenska Pens Tucholskypris till Gui Minhai i november. Kinesiska ambassaden i Stockholm svarade med ett uttalande om att det kunde påverka ländernas kulturutbyte.

– När dessa kommentarer fälldes i november så såg vi också resultat i Kina – att saker inte kunde genomföras, säger Mathias Lafolie.

Av rapporten framgår det att bland annat en svensk filmfestival i Peking december ställdes in. Och, som Kulturnytt tidigare rapporterat, stoppades också visningar av regissören Nisti Stêrks film, "Blott Sverige svenska komedienner har" .

Efter krisen satsade ambassaden i Kina, enligt rapporten också på att markera "hög och synlig närvaro på alla profilerade kultursatsningar".

Mathias Lafolie beskriver ett svårnavigerat politisk landskap där förutsättningar att bedriva kulturprojekt kan förändras snabbt. Han menar att det är tydligt att Kina blivit mer auktoritärt och att kulturen spelar en allt större roll i politiken.

– Kina är en stormakt. De vill gärna manifestera sin ställning i världen. Och då knyter man kulturen närmre partiet och ideologin blir tydlig. Och då vill man ha mer kontroll över vad för typ av kultur som ska premieras. Och där märker vi skillnad. Att många ska in i den här idén om den socialistiska kulturen. De är dessa projekt som får medel, säger Mathias Lafolie.

Men flera svenska kulturprojekt har också gått att genomföra i Kina, t.ex. en teatersatsning med gästspel från både Unga Klara och Dramaten. Och Mathias Lafolie menar att även när det är ansträngt så finns det ett stort värde i att vara på plats.

– Sen kan man ju tycka att det kan låta underligt. "Varför ska man ha ett samarbete när det finns så mycket komplikationer och utmaningar?" Men utbytet det är kärnan i kultur. Möten mellan människor får oss att växa. Och för att förstå vår omvärld och oss själva. Därför kommer utbyte alltid att vara väldigt viktigt.