Färre sociala sammanhang

Unga dricker mindre under coronakrisen

1:41 min

Under coronakrisen har Systembolagets försäljning ökat under våren. Samtidigt dricker personer under 30 år mindre nu än innan pandemin, visar en undersökning.

– Det vi kan se är att det handlar inte om en ökad konsumtion, utan det handlar om ett annat köpbeteende. Restaurangbranschen inte är öppen på samma sätt så kunderna och gästerna är inte där utan handlar hos oss istället, säger Magdalena Gerger som är vd för Systembolaget.

73 procent dricker varken mer eller mindre alkohol nu jämfört med i början av året, det visar en undersökning som Norstat gjort på uppdrag av Systembolaget. 18 procent säger sig dricka mindre och den största minskningen står unga för. 30 procent av personerna i åldrarna 17-29 år säger att de minskat sin konsumtion.

– Vi ser ju att det är en åldersgrupp där man generellt i högre grad konsumerar sin alkohol på restaurang eller i sociala sammanhang. Nu när restauranger och barer är stängda och det finns mindre sociala sammanhang då blir det ganska naturligt så, säger Magdalena Gerger.

20-åriga Louis Hansen är en av dem som har minskat sin konsumtion.

– Jag känner att eftersom att det är mindre fester och så och folk håller sig inne mer så blir det helt enkelt mindre alkoholkonsumtion, säger Louis Hansen.

Även 25-åriga Ludvig Stenberg känner igen sig i den bilden.

– Nu blir det lite mer middagar hemma och kanske ett glas vin här och någon öl där, men det blir mindre. Föregående år kanske man hade suttit mer på uteserveringar och druckit lite mer, men nu sitter man gärna hemma eller långt ifrån folksamlingarna, säger Ludvig Stenberg.