Flera personer har anmält

Banker kritiseras för att inte upptäcka bitcoinbedrägerier

1:59 min

Flera personer som lurats har anmält bankerna till Allmänna Reklamationsnämnden. Men ibland hjälper inte ens varningar från banken mot bedragarna.

– Under den månaden så förde jag ut en miljon kronor ur landet och Nordea reagerade inte, säger Madeleine som tycker att hennes bank Nordea borde ha kunnat stoppa bedrägeriet som hon utsattes för.

Vid åtta tillfällen under drygt tre veckor förde Madeleine ut mellan 50 000 och drygt 200 000 kronor från sitt konto i Nordea till ett utländskt konto där pengarna växlades till kryptovalutan bitcoin. Hon gjorde det visserligen frivilligt men tycker att banken borde ha reagerat och varnat en person som hon med låga inkomster som plötsligt skickar en miljon till ett bitcoinkonto.

– För man är ju inte vid sina sinnens fulla bruk när man gör någonting så här, säger Madeleine.

Till Ekot skriver Nordea att banken kontinuerligt arbetar med att motverka bedrägerier. Till Allmänna reklamationsnämnden skriver banken däremot att den inte har någon skyldighet att övervaka av Madeleine utförda transaktioner.

Även Handelsbanken, Swedbank och SEB har liknande anmälningar mot sig men det är bara SEB som ställer upp på en muntlig intervju.

SEB:s kommunikationschef Frank Hojem tycker det är bra att Allmänna Reklamationsnämnden ger vägledning om vilket ansvar bankerna har för att varna kunderna. Han tycker att SEB blivit bättre på det men tror att det är mycket effektivare att informera kunderna om den här typen av bedrägerier långt innan de kommer i kontakt med bedragarna.

– Tyvärr har vi sett en del fall där vi ändå lyckats varna kunderna men där man är så lurad av bedragarna att man ändå väljer att skicka i väg pengarna, säger Hojem.