Trafik

Thomas Fogdö kan inte ladda sin elbil

2:37 min
  • Allt fler kör elbil, men nästan inga av de laddstationer där man kan ladda elbilar är anpassade för personer med funktionsnedsättning.
  • Laddstationerna är på platser där det är för smalt att komma fram med rullstol och laddaren sitter ofta för högt upp. 
  • "Jag har haft elbil i fyra och märker att det här är ett dilemma" säger Thomas Fogdö i Uppsala. 

Allt fler människor kör elbil eftersom det anses bättre för miljön. Men nästan inga av de laddstationer där man kan ladda elbilar är anpassade för personer med funktionsnedsättning.

P4 Upplands reporter Monika Titor har träffat en av dem som kör elbil i Uppsala:

Vid den här laddningsstationen här vid Salutorget så är det tre bilar parkerade och inkopplade och så är det en plats ledig. Kan du använda den, frågar Monika Titor.

– Nej, den kan jag inte använda, det blir väldigt för trångt. Eftersom jag sitter i rullstol så behöver jag få upp förardörren helt för att kunna plocka ut min rullstol. Då är jag inparkerad, säger Thomas Fogdö.

Han är före detta slalom-åkare och är alltså en av dem som kör elbil i Uppsala. Efter att han skadade ryggen i en olycka använder han rullstol. Han tycker att det är ett problem att ladda sin bil i stan:
– Jag har haft elbil i fyra års tid och märker att det här är ett dilemma.

För smalt för att komma fram

Elbilar laddas med en sladd till ett eluttag. Mest laddar man kanske elbilen hemma, men ibland behöver man också ladda när man är ute och kör. Därför finns det laddstationer ute i samhället.

– Inne i stan så är man hänvisad till de här publika laddningsplatserna och de är oftast alldeles för smala för mig, säger Thomas Fogdö.

Sitter för högt upp

Det byggs allt fler laddstationer. För tre år sen fanns det omkring 2000 i landet, nu finns det omkring 10 000 laddstationer. De sätts upp av biltillverkare, privata företag och ibland även av kommuner. Men ofta är de svåra att använda för personer i rullstol. För parkeringsrutorna är oftast för smala och ofta sitter laddaren för högt upp. Det här problemet borde gå att lösa, tycker Thomas Fogdö:

– Hade ytterplatserna varit en plats där man satte upp en skylt för oss som behöver de här handikappplatserna, då hade jag kunnat ställa mig på ytterplatsen.

Vem ska märka upp de här platserna?
– Vem som ska ställa kravet, ja det kan inte jag säga, men jag tycker att man ska göra det för att nu när man gör det nytt, varför inte göra det rätt från början istället för att först göra och sen komma på att, det här blev inget bra, säger Thomas Fogdö till Monika Titor på P4 Uppland.

Uppsala kommun säger nu att de planerar att sätta upp laddstolpar på platser för handikapp-parkering.