Utländska aktörer med agenda i USA-protester

2:06 min

Aktörer i Kina och Ryssland utnyttjar protesterna i USA för egna syften, enligt internationella experter. Desinformation kan vara ett led i att också bli mer aktiva inför det amerikanska valet.

Påverkan kan både ske i det dolda och genom öppen opinionsbildning.

– Flera medier har under de senaste veckorna granskat statssanktionerad påverkan av statligt kontrollerade medier och av diplomater och där har man sett att inte minst ryska och kinesiska officiella konton nu i ganska stor utsträckning använder händelseutvecklingen i USA till stöd för sin egen agenda, säger analytikern Sebastian Bay vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, till Ekot.

Det handlar ganska ofta om att försöka avväpna amerikansk kritik mot de egna länderna för att försöka påvisa en amerikansk dubbelmoral och ett hycklande, enligt experten.

Internationella analytiker och amerikanska tidningar rapporterar att över 1000 tweets gick ut under några få dagar från bland annat kinesiska ambassadörer och ryska statliga medier - många med hashtagen "Black Lives Matter" som utnyttjas för olika syften, enligt experter.

– I samband med det amerikanska presidentvalet 2016 så har man sett i efterhand att den ryska trollfabriken i Sankt Petersburg systematiskt faktisk försökte exploatera "Black Lives Matters" och andra grupper för att skapa splittring i USA, säger Sebastian Bay, expert på påverkansoperationer vid FOI.

EU:s experter på desinformation, vid EU East StratCom Task Force, har precis sammanställt hur aktörer i olika länder sprider falska uppgifter och hatiska budskap med koppling till våldsamheterna i USA. 

– Från ryskt håll kommer anklagelser i medier om att Demokratiska partiet ligger bakom upploppen, säger Peter Stano, EU-kommissionens utrikespolitiska talesperson,  till Ekot.

Det görs också kopplingar till Ukraina, enligt EU-experternas sammanställning.

Nu finns en vaksamhet för hur motsättningar kan eldas på också i Europa. Sebastian Bay från Totalförsvarets forskningsinstitut påminner om hur utländska aktörer försökt påverka Gula västarnas protester i Frankrike.

Inhemska och utländska aktörer kan samarbeta i olika led mellan länder, vilket gör det svårt att peka ut arkitekten bakom påverkanskampanjer.

- Under de här senaste åren så har vi faktiskt sett att forskare och journalister har allt mindre tillgång till data från de social medie-plattformarna. Det här betyder att det blir mycket, mycket svårare att veta vem som faktiskt ligger bakom en påverkanskampanj, säger Sebastian Bay, analytiker vid FOI.