Ny hälsostrategi

Nya regler för reklam ska motverka britternas övervikt

2:04 min

Idag lanserade den brittiske premiärministern Boris Johnson en ny hälsostrategi för landet. Genom bland annat inskränkningar kring tv-reklam för skräpmat hoppas man kunna minska övervikten hos det brittiska folket. Och på det sättet även göra dem mer motståndskraftiga mot covid-19.

I en videosnutt på premiärminister Boris Johnsons twitterkonto kan man se honom berätta om hur han alltid kämpat med vikten. Men också att han gått ner en stone, alltså runt sex kilo, genom nya hälsosammare vanor efter att han tillfrisknat från covid-19.

Filmen ingår i kampanjen ”Better Health” – en del av regeringens nya strategi för att få det brittiska folket att gå ner i vikt som presenterades idag. I England är till exempel nästan två tredjedelar av den vuxna befolkningen överviktiga eller har problem med fetma.

I regeringens nya strategi ingår bland annat en hälso-app som lovar viktminskning på tolv veckor, och förslag om att läkare ska uppmuntras att skriva ut motion och sociala aktiviteter för att patienter ska minska i vikt.

Här finns också ett förbud mot att visa reklam för skräpmat på nätet och på tv före klockan 21 på kvällen, och att man ska börja ange antalet kalorier för alkoholhaltiga drycker.

Men det har redan kommit invändningar, bland annat från representanter för livsmedels- och reklambranscherna, som tror att det finns stora risker med de här förslagen samtidigt som läget för landets ekonomi är känsligt.

Strategin presenteras bara dagarna efter en rapport från Health England som pekar på sambandet mellan övervikt och hur sjuk man blir i covid-19 – där till exempel personer med grav fetma visade sig vara överrepresenterade bland de som blev allvarligt sjuka eller dog efter att ha blivit smittade av coronaviruset.

Förslagen är en något av en helomvändning av Boris Johnson, som alltid varit emot ett förmyndarsamhälle, men vars eget insjuknande covid-19 fått honom att ändra sig.