Krisstödet

Miljonstöd till medierna

1:41 min

Idag beslutade regeringen om den slutgiltiga utformningen av krisstödet på en halv miljard kronor till nyhetsmedierna, som drabbats hårt av annonsbortfall under coronakrisen.

– Det är ju jätteviktigt att vi nu vidtar kraftfulla åtgärder för att skydda professionell journalistik under coronakrisen. Vi såg ju väldigt drastiska tapp i annonsintäkter i våras. Det kommer innebära att redaktioner som är i behov av stöd kan söka det här och det handlar om att värna professionell journalistik och granskande medier i hela landet, även under den här pandemin, säger kulturminister Amanda Lind (MP).

Trots en ökad efterfrågan av journalistiskt innehåll och information under krisen, har många nyhetsmedier förlorat en stor del av sina annonsintäkter under de senaste månaderna. Stödet kommer fördelas redaktionellt och kunna sökas av alltifrån dagstidningar, radio- och tv-redaktioner till digitala nyhetssajter och gratistidningar.

Petra Wikström, publik policy-chef för mediekoncernen Schibsted som äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, säger att stödet är viktigt för dem, eftersom de tappat närmare 40 procent av sina annonsintäkter sedan pandemin startade:

– I och med att vi har ökad trafik kan man ju tänka sig att vi har ökade intäkter, men det har blivit tvärtom. Vi har faktiskt förlorat en massa intäkter samtidigt som vi har sett hel massa mer användande av våra tjänster. Så vi är väldigt glada över att staten har valt att stödja, säger hon.