Kina

Ny trend i Kina: Streamad shopping

1:55 min

På världens största e-handelsmarknad, Kina, har coronapandemin gjort att den digitala ekonomin accelererat. Och en trend som fullkomligt exploderat är den direktsända näthandeln.

En vanlig skobutik sänder live på en av Kinas stora e-handelsplattformar.

Personalen visar och prövar skor och de storlekar som tittarna frågar efter i chatten, och som de sedan direkt kan köpa med ett klick.

Så här ser det ut på många håll i Kina nu, när handeln allt mer sker på distans.

I ett av Pekings mest profilerade shoppingområden Xidan har flera butiker börjat direktsända för att nå ut till kunderna.

”Vi har inget val”, säger 42-årige Liu som jobbat i en klädbutik här i över tio år.

Sedan i våras sänder de live nästan alla dagar i veckan, berättar hon. De hyr in två modeller och sen direktsänder de i sociala medier hela kvällen fram till midnatt.

”Men ibland fortsätter folk titta fram till 3-4 på natten, och då fortsätter vi sända tills de går och lägger sig”, säger Liu.

Kina är världens största e-handelsmarknad. Nära 1 miljard kineser är uppkopplade och de flesta handlar med sina mobiler på nätet.

Och just live-strömmad video har blivit en motor som driver i näthandeln i Kina under pandemin, säger Zhang Yi, chefsanalytiker på ett ledande marknadsanalysföretag.

Även andra delar av tjänstesektorn har hakat på. Turistguider erbjuder digital sightseeing och det finns ett överflöd av distanskurser att ta del av där lärarna ofta sänder live från sina hem.

En av dem konstnären och läraren Kuang Yuanyu som själv hållit i en tio veckor lång distanskurs. Att sända live är ett måste på den kinesiska marknaden nu, säger hon.