Trafikens utsläpp

Tunga och populära bilar bromsar klimatarbetet

1:59 min

Stadsjeepars, det vill säga SUV:ars, popularitet gör det svårare att nå det svenska klimatmålet för transportsektorn till år 2030, rapporterar Klotet.

De tunga och höga SUV:arna släpper ut mer än andra, lättare biltyper. Och att så många vill köra en SUV gör att den utsläppsminskning som åstadkoms genom att vi också köper mer elbilar och tankar mer biobränslen inte blir så stor som den hade kunnat bli.

Det blir besvärligt om vi ska nå klimatmålet att få ner utsläppen från transportsektorn i Sverige med 70 procent till år 2030. För då måste utsläppen ner ännu mer, säger Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar.

– Vi minskade 2 procent i fjol och har gjort så i flera år. Men för att hinna i tid till 2030 krävs minskningar på 8 procent per år. Så det krävs en rejäl tempohöjning för att vi ska hinna tid.

Enligt bilbranschorganisationen Bil Sweden var andelen SUV:ar bland nysålda bilar i Sverige 35 procent förra året och första delen av 2020. Globalt är det 40 procent.

Men enligt Bil Swedens vd Mattias Bergman tar branschen sitt klimatansvar genom att alltmer gå över till elbilar, även av SUV-modeller.

– Jag skulle inte vilja peka på att det är SUV:arna som är det stora problemet. Det är utsläppen vi jagar, inte fordonsslag. Och det är där som fordonsindustrin är på väg att lämna förbränningsmotorn och gå över till elektrifiering.

Chalmersforskaren Frances Sprei som ägnar sig åt hållbara transporter påpekar däremot att det fortfarande är ett problem att det kommer att säljas fossildrivna SUV:ar ett tag till.

– De bilarna som säljs idag kommer ju att rulla på våra vägar i minst 15 år till. Och de kommer ju att fortsätta släppa ut koldioxid, säger hon.