Nu kan EU bötfälla fusk med utsläppstester för bilar

2:00 min

Nu införs nya regler kring bilar som gör att EU-kommissionen till exempel kan bötfälla biltillverkare som fuskar i utsläppstester. Reglerna innebär också att EU kan återkalla bilar som inte uppfyller alla lagkrav.

De nya reglerna är bra, tycker Carl-Erik Stjernvall, på konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige.

– Vi ser det naturligtvis som någonting positivt. Framför allt att man sätter press på biltillverkare. Konsumenter har under många år tvingats vänja sig vid att uppgifter om utsläpp och bränsleförbrukning inte alltid stämt med de man själv upplever i verkligheten. Att tvinga biltillverkarna att hålla sig till vad de anger är naturligtvis väldigt välkommet, säger Stjernvall till Ekot.

Målet med de nya reglerna är att det ska bli en bättre och hårdare kontroll av bilarna som godkänns för att säljas inom EU – att de följer alla utsläppskrav och säkerhetsregler – och att övervakningen av de bilar som redan finns på marknaden förbättras, enligt EU-kommissionen.

Reglerna beslutades för två år sedan i kölvattnet av den jättelika skandalen där Volkswagen fuskat med utsläppstest, den så kallade Dieselgate.

Men det är först nu som reglerna börjar gälla. De innebär till exempel att EU-kommissionen kan återkalla bilar och bötfälla biltillverkare om bilarna inte följer lagkraven.

– I fall där tillverkare bryter mot reglerna kring typgodkännande, till exempel genom manipulationsanordningar eller falska deklarationer, kan kommissionen beordra återkallelser inom EU och bötfälla tillverkarna med upp till 30 000 euro per bil, säger Sonya Gospodinova, som är talesperson för EU-kommissionen, till Ekot.

Så de nya reglerna innebär att EU-kommissionen kan bötfälla biltillverkarna om de fuskar i utsläppstester, något som inte var möjligt tidigare?

– Absolut. Nu kan EU-kommissionen bötfälla, i samarbete med medlemsstaten, tillverkarna, säger Sonya Gospodinova

Reglerna innebär också bland annat att medlemsländerna ska kontrollera bilar som redan finns på marknaden.

Carl-Erik Stjernvall, på Riksförbundet M Sverige, säger att de nya reglerna också öppnar för att bilägare kan få ersättning från biltillverkarna.

– Det beror på att det helt enkelt är möjligt för EU att dra tillbaka ett godkännande, om det i efterhand visar sig att en bilmodell inte uppfyller de tekniska kraven. Då blir det svårt att lösa det på ett annat sätt än att köpa tillbaka de bilarna, säger han till Ekot.