Reklamtrötthet

6 av 10 svenskar negativa till reklam

1:37 min

Reklamtröttheten breder ut sig. Sex av tio personer i Sverige är idag negativa till reklam, enligt en undersökning av organisationen Sveriges annonsörer och analysföretaget Novus.

Hanna Riberdahl, vd för Sveriges annonsörer, är oroad över resultatet i undersökningen.

– Det är nästan 60 procent som säger sig vara negativa till reklam. Men den visar också en markant förändring de senaste 15 åren på de som gillar reklam. Den har sjunkit från 44 procent år 2004 till 12 procent som det är idag i den mätningen vi har, säger Hanna Riberdahl.

Vad är förklaringen till att det ser ut så här?

– Företagen har fokuserat i alltför stor utsträckning på det vi kallar för kortsiktiga resultat. Då har man minskat sina investeringar i kreativ, emotionell reklam som faktiskt mottagarna gillar, och istället då växlat om i allt för stor utsträckning till det här kortsiktiga utbuds-kom-och-köp-nu-min-produkt, nu har vi kampanj, säger hon.

– Den andra viktiga delen är den digitala effektiviseringen som det är ett fokus på, där vi nu för tiden använder väldigt mycket data och utifrån vad du gör digitalt lägger vi någonting som kallas retargeting. Det vill säga du har visat ett intresse, och sedan skjuter vi ut annonser till dig. Och de här tekniska möjligheterna har överutnyttjats, så folk känner sig förföljda idag, säger Hanna Riberdahl.