P1 Kultur

Bohemiska odlare och anlagda dammar i nya trädgårdsböcker

10 min

Samtidigt som kulturlivet och kulturarbetarna haft det väldigt svårt under coronapandemin, har handelsträdgårdarna blomstrat ända fram till nu. Trots att vi befinner oss i slutet av september ska P1 Kultur fördjupa sig i lite trädgårdsliv i två nya böcker som kommit på svenska.

Ja, vi har ju pratat här om David Attenboroughs nya film om klimatförändringarna och konsekvenserna av dem. Och en sådan, som åtminstone somliga av oss märker av här i Sverige, är att höstarna blir allt mildare och därmed odlingssäsongen allt längre.

För samtidigt som kulturlivet och kulturarbetarna haft det väldigt svårt under coronapandemin, har handelsträdgårdarna blomstrat ända fram till nu. Det har varit slutsålt på allt från dahliaknölar och Stormhattar till hönsgödsel. Och många vittnar om en närmast dubblerad omsättning jämfört med en vanlig säsong. Så trots att vi befinner oss i slutet av september ska vi fördjupa oss i lite trädgårdsliv i två nya böcker som kommit på svenska: "Charleston. Hem och trädgård i Bloomsburygruppens anda" av Quentin Bell och Virginia Nicholson med fotografier av Gavin Kingcome och "Författarens trädgård. Brittiska författares trädgårdar" av Jackie Bennett med fotografier av Richard Hanson.

Jag säger välkommen till Nina Asarnoj, du har läst dessa två böcker, kan du säga något generellt om kopplingen mellan konkret trädgårdsarbete och att läsa om trädgårdar… vilket är bäst?

– Ja, jag har börjat se ett mönster i mitt liv, jag kunde allt om foderlära och tävlingsregler när jag höll på med hästar, men var livrädd i stallet under flera år. Jag läste allt som fanns om barn och familjeliv och anknytningslära när jag fick barn, men ja, man blir ju inte direkt världens bästa förälder för det. Och med trädgård är det lite samma sak. Jag älskar att läsa om trädgårdsarbete men när jag ska omsätta teorin i praktiken blir det inte alls bra. Och det mesta jag gör i den trädgård jag hyr blir ofattbart misslyckat. Rådjuren äter upp krolliljeskotten, sniglarna tar salladen, jag hann bara se en skugga av grönt innan det förbyttes i snigelspår och svart jord. Det enda som tröstar är att läsa till exempel Jamaica Kincaids trädgårdsbok ”(Boken om) Min trädgård”. Hon är också konstant rasande mellan impulsköpen av nya växter som sedan också dör. Fast hennes trädgård i Vermont i USA är underbar, den har jag sett på bild, så hon är mest gnällig.

Om vi börjar lite brett, vad är det här för två böcker?

– Ja, den ena om engelska författarträdgårdar är en typisk coffeetablebok (jag hade nästan glömt att det fortfarande ges ut sådana… det var så enormt stort för tjugo-trettio år sedan). Stor och tung och med glansigt papper och lyxiga fotografier på till exempel Winston Churchills egendom ”Chartwell”. Alltså här pratar vi inte kolonilotter utan jättehus med anlagda dammar och planterade skogsdungar. Det är den ena, ett slags vandring genom den engelska litteraturhistorien men via dess hus och trädgårdar. Här är det ofta ett gäng trädgårdsmästare inblandade för att få det hela att se ståndsmässigt ut.

Den andra boken om Charleston Farmhouse där Bloomsburygruppen höll till, är texten också central, det är Virginia Woolfs systerson Quentin Bell som skriver med assistans av sin dotter om att vara barn i den berömda Bloomsburygruppen. Den boken håller sig ganska mycket i själva huset och går igenom rum för rum. Men vi får även veta en del om hur de här konstnärsandarna och bohemerna kämpade med trädgården. Och det är ingen slump var de här båda böckerna utspelar sig, Storbritannien måste väl ändå räknas som den moderna trädgårdskonstens själva ursprung…

Hör hela samtalet i klippet!