Formel 1

F1-bloggen: ”Man kan inte annat än tycka synd om Perez”

0:35 min

Radiosportens F1-expert bloggar om Vettels nya stall.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Sebastian Vettel har skrivit på för Aston Martin som Racing Point kommer att heta nästa år. Jag måste erkänna att jag blev lite överraskad, för jag trodde att Sergio Perez satt ganska säkert efter ett nytt ekonomiskt bidrag från sin mycket förmögna privata sponsor. Vet inga siffror men enligt uppgift har sponsorn betydligt mer på kontot än teamets ägare Lawrence Stroll.  Sergio gjorde alltså allt han kunde för att få stanna kvar. Det hjälpte inte. Andra källor säger däremot att han inte lyckades övertala sponsorn.

Om det stämmer så kunde teamet göra som de ville och bestämde sig för att ersätta honom med den fyrfaldige mästaren. Seb hade fått ett erbjudande för minst en säsong och det var helt och hållet bara han själv som kunde bestämma ja eller nej. Det blev ja.

Det finns ett gammalt ordspråk i motorsport. "Du är bara så bra som ditt sista lopp." Det gäller tydligen inte Vettel, men å andra sidan var det ju inte hans fel att bromsledningen gick sönder på Monza förra veckan. Men de tidigare loppen i år?

Har Mercedes spelat en roll? Kanske. "Seb" har länge sagt att om man ska kunna slå Lewis Hamilton, måste man ha den tyska motorn och det har R P. Och trots att teamet nästa år byter namn till Aston Martin har man ingen egen F1 motor utan fortsätter med samma. Dessutom äger Mercedes några aktier i den engelska sportbilsfirman och den nya chefen kommer också från Tyskland. Mercedes teamchef är inte bara en mycket god vän till Stroll utan han köpte också många aktier i Aston Martin för ett par månader sedan.

Det måste kännas bittert för Sergio. Efter sju år ställs han på gatan och det trots att mexikanen var en av de ledande som räddade Force India från att göra konkurs för ett par år sedan. Tack vare hans insats var det ingen som blev av med sitt arbete. Hur mycket han sedan var involverad i att Lawrence Stroll och hans kompanjoner köpte teamet vet jag inte.

Att sonen Lance finns kvar även nästa år kommer däremot inte som någon överraskning. Vilken pappa gör sin son arbetslös.

– Allt i livet har en början och ett slut, skriver Sergio.

– Efter sju år är min tid i teamet slut och det gör lite ont eftersom jag satsade på stallet under svåra tider. Vi lyckades att övervinna svårigheter och jag är stolt att jag räddade arbetet för några av mina teamkollegor.

För ett par veckor sedan kände han sig säker och tyckte synd om Sebastian. Nu är situationen omvänd. Så snabbt kan det gå. Sergio har ingen aning om hur framtiden ser ut. I F1 finns det antagligen några bilar lediga för nästa år. Kanske två hos Alfa Romeo och lika många hos Haas. Om han får behålla sin sponsor skulle bägge teamen tacksamt ta emot honom. Inte bara för pengarna han kanske har med sig utan också för hans meriter. Sergio är ingen dåligt förare. Men han är inte ensam om att leta efter en bil.

För Sebastian betyder det att han kan köra mer avslappnat. Hans framtid är ju säkrad. Men kan han hitta tillbaka sin gamla vinnande form? Det finns de som tvivlar och säger att han har tappat det där sista som behövs för att vara en vinnare. Å andra sidan kan det vara den nytändning som han behöver. Den behöver inte Sergio. Han kör för sin framtid.

Apropå Racing Point: Nu har också Ferrari, som sista team, dragit tillbaka sin protest mot R P och broms-kanalerna, som man påstod är en ren kopia av Mercedes och därmed bryter mot reglerna. Som anledning säger man att man är nöjd med att FIA, med de nya reglerna, hindrar alla s.k. "copy cars" från nästa år. Det är exakt samma text, som alla de andra teamen, som för några månader sedan med pukor och trumpeter sa att R P fuskade, skrivit. Sedan drog det ena stallet efter det andra tillbaka sin protest. Utom Scuderia. Jag skulle gärna vilja veta varför det dröjt så länge när man skriver i ett meddelande att man efter förhandlingar med FIA drar tillbaka protesten. Vilka förhandlingar? Har man kommit överens om något? Det finns några i depån som är övertygade om att på grund av situationen med Corona viruset ville man göra allt för att inte få ytterligare ett problem som skulle kunna skada sporten och dess goda rykte.

Racing Point överklagade straffet, €400.000 i böter och 15 poängs avdrag för att man brutit mot de sportsliga reglerna, men har nu också dragit sig tillbaka. Det innebär alltså att man godkänner straffet.

På grund av viruset har kalendern kastats om, så på söndag är det en dubbel premiär. Toscana GP på Autodromo Internazionale del Mugello. Den ägs av Ferrari som också kommer att fira ett jubileum och loppet officiellt heter Formula 1 Gran Premio della Toscana Ferrari 1000 2020 Mugello. Ett missade man. F1`s första gp på Silverstone för 70 år sedan. Debut i det andra, som kördes i Monaco, med bl.a. Alberto Ascari.

Sedan dess har det gått både upp och ner för Scuderia. Tyvärr mest ner de senaste åren.

I debuten blev Ascari tvåa efter legenden Juan Manuel Fangio, som körde en Alfa Romeo. Varken Scuderia har eller Alfa har några större chanser att upprepepa den bravaden. Man säger ju att hoppet är det sista som överger människan och det satsar tydligen Scuderia på. Till det här jubileums loppet har Ferrari nämligen lackerat sina två bilar i samma röda nyans som i det första loppet.

– Det kommer att dröja länge tills ett annat team också kan fira så många lopp, säger teamchefen Mattia Binotto.

Stämmer. Alla andra är långt efter. Inklusive årets åtta så har McLaren kört 871 lopp och Williams 782.

Mercedes, som är långt efter, kommer dock att visa sin respekt. Sedan 1996 har säkerhetsbilen alltid varit en Mercedes. Den här helgen kommer den att vara lackerad i Ferraris berömda röda färg.

– En markering för den långa traditionen för detta fantastiska italienska märke, förklarar Toto Wolff.

Men något triumftåg kommer loppet inte att bli. I sociala media har man ersatt den stolta hästen med en snigel och den blir man nog inte av med efter den här tävlingen. Raksträckan är nämligen 1,1 km lång och som vi har sett hela säsongen är den italienska motorn inte lika snabb som konkurrenternas.