LITTERATUR - RECENSION

Söderbergs "Gertrud" får ny skepnad i Moa Gammel Ginsburgs debut

2:44 min

Moa Gammel Ginsburg, dramatiker, skådespelare och konstnärligt utvecklingsansvarig på SR Drama, ger nu ut romandebuten "Gertrud" – en modern tolkning av Hjalmar Söderbergs klassiska drama. Annina Rabe har läst.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Gertrud"
Författare: Moa Gammel Ginsburg

Gertrud i Hjalmar Söderbergs pjäs från 1906 är ett av den svenska dramatikens stora kvinnoporträtt. Den stolta och kompromisslösa Gertrud som vill ha kärlek på egna villkor och aldrig bli någon mans egendom är en rollfigur som fortfarande angår. Sorgligt nog, måste man tillägga, för Gertruds krav på kärleken är ju inte särskilt orimliga. Hon vill ha en jämställd relation som ger henne utrymme att både älska och vara sig själv.

När Moa Gammel Ginsburg, själv skådespelare och dramatiker, låter Gertrud återfödas i 2020-talet har hon flyttat henne från de nordiska borgerliga salongerna till en liten svenskkoloni med filmanknytning i dagens Hollywood. Det förra seklets Gertrud är en känd sångerska med en gedigen yrkesidentitet i ryggen. Dagens motsvarighet är en inte överdrivet framgångsrik fotomodell och skådespelerska, som drömmer om en karriär som manusförfattare.

Precis som i Söderbergs drama är hon gift med den tråkiga Gustav, och de delar en tragedi med ett dött barn. Den unge musikern Erland som Gertrud kastar sig i armarna på har här blivit en het lovande svart filmregissör. Liksom ursprungs-Gertrud har hon dessutom varit musa åt en berömd äldre författare, Gabriel Lidman, som fortfarande gör sig en karriär på att skriva om henne. Dessa tre män fortsätter att prägla hennes liv, här på sätt som blir allt mer orealistiskt intrikata.

Förflyttningen av dramat till dagens Hollywood är inte helt lyckosam. I alla fall inte om man vill undvika klichéer. Gammel Ginsburg har skrivit en underhållningsroman med ett budskap, och i marginalerna av Gertruds sökande efter sig själv figurerar både metoo och rasism. Men det är svårt att uppamma något verkligt engagemang för denna fladdrande själ. Som lider av att hon inte får förverkliga sig själv medan hon lever lyxliv i Hollywood och uppenbarligen är så attraktiv att hon driver män till vansinne. Jag förstår att det handlar om objektifiering. Men däremot förstår jag inte varför Moa Gammel Ginsburg har gjort Söderbergs okuvliga Gertrud så vag och renons på personlighet.