Modebranschen

Kvartalsvinst för H&M – trots coronakrisen

2:00 min

Klädjätten H&M gör en kvartalsvinst trots coronakrisen. Enligt preliminära siffror i dag blev vinsten före skatt ungefär två miljarder kronor, och på börsen hittills rusar aktien, just nu upp dryga 10 procent.

– Försäljningen är ungefär som väntat och fortfarande påverkad av corona. Resultatet är också påverkat av krisen, men väsentligt bättre än förväntat. Det är starkt presterat, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Klädkedjan H&M vänder nu förlust till vinst under coronakrisen. Under företagets andra kvartal i det brutna räkenskapsåret, som slutade i maj, blev det fler miljarder i förlust.

Men nu meddelar H&M att kvartalet, som avslutades i augusti, i stället innebär en vinst på cirka två miljarder kronor före skatt. Det enligt preliminära siffror. Det är alltså klart bättre än vad analytikerna hade förväntat sig. Det är dock ungefär en halvering av vinsten, jämfört med samma period i fjol.

I ett pressmeddelande skriver H&M att uppskattade kollektioner och kraftfulla åtgärder gör att företaget återhämtar sig bättre än väntat.

– Det handlar om bättre lönsamhet, drivet av en lägre andel reaförsäljning, alltså att man får fullt pris på produkterna man säljer. Och så fortsatt mycket god kostnadskontroll, säger Esbjörn Lundevall, SEB.

Försäljningen under det senaste kvartalet, som slutade i augusti, minskade med 16 procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Och försäljningen präglades fortfarande av pandemin.

I början av det kvartalet var cirka 900 av koncernens drygt 5 000 butiker tillfälligt stängda. Vid kvartalets utgång, i slutet på augusti, var antalet tillfälligt stängda butiker drygt 200.

– Naturligtvis har de fortsatt vissa problem med att folk är nervösa att besöka butikerna.