Försäljningen backar

Modebranschen i kris efter pandemin

1:24 min

I Ekots rundringning svarar majoriteten av klädbutikerna i Sverige att de i stora mängder, och mer än vanligt, reat ut vårkläderna som blev över efter coronas intåg. Kläder som annars skulle blivit i princip osäljbara. Reorna fortsätter nu i höst – till konsumentens glädje och branschens sorg.

– På kvällen den 11 mars smällde pandemin till för handeln med full kraft. Från början var tappen på 50, 60, 70 procent. Nu är vi nere på 20, 30, 35, men från redan låga nivåer Nu är vi inne på de sjätte pandemimånaden, så det är klart att sko- och klädhandeln har tagit galet mycket stryk, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på arbetsgivarorganisationen för handlare, Svensk Handel.

Ekots rundringning visar att Kappahl ännu har vårkläder kvar, som de snart ska besluta vad de ska göra av. Indiska hade ett överlager som de nu reat ut.
Rodebjer säger att de har vårkläder att bli av med medan Weekday inte vill svara närmare utan bara uppger att de har en god lagersituation.

Corona gjorde också att klädkedjorna fick stoppa ordrar snabbt. Monki, Bikbok, Gina Tricot, Åhlens ochennes och mauritz uppger att de ströp leveranser under corona, för att stoppa klädmängder som riskerar att byggas upp till överlager.

Så färre kläder att sälja ihop med stora reor – krisen bara fortsätter för handeln.

– Det är för mycket helt enkelt. Marknaden är såpass mättad att det inte går att upprätthålla något intresse helt enkelt. Det är något som redan hade pågått ett tag när pandemin kom, säger Philip Warkander lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.