Handelsbanken

Kommunikationschefen om stängningarna: ”Följer kundernas beteende”

2:00 min

Digitalisering och kostnadsbesparingar ligger bakom beslutet att stänga 180 bankkontor inom de närmaste 18 månaderna, säger Handelsbankens kommunikationschef Jan Larsson i en intervju i P1-morgon.

– Vi följer kundernas beteende. Det är alldeles uppenbart att vi redan idag har ett antal kontor som har begränsade öppettider och det beror inte på att vi inte vill träffa kunderna, utan att kunderna väljer att göra bankärenden digitalt, säger Jan Larsson.

Hög kompetens och beslutskraft är något som efterfrågas när kunderna väl kommer in på kontoren, säger han.

– Därför kommer vi att kraftsamla till ett färre antal kontor, men å andra sidan kontor med högre beslutskraft och mer specialistkompetens på varje kontor.

I pressmeddelandet som skickades ut i morse skrev banken även att syftet med åtgärden är att spara kostnader, vilket bekräftas av Jan Larsson.

– Det första vi tänker på är kunden, sen är det klart att i bankverksamhet att man alltid måste hålla koll på kostnaderna. Man kan inte ha en situation där kostnaderna ökar snabbare än intäkterna.