Den svenska skolan blir allt mer segregerad

4:27 min

Den svenska skolan blir allt mer segregerad. Allt fler elever går i skolan med andra elever som har liknande bakgrund. Segregeringen i skolan har ökat på tio år.

Sveriges Radio har granskat eleverna i Sveriges grundskolor under förra året och tio år tillbaka. De har tittat på om eleverna har svensk eller utländsk bakgrund och om elevernas föräldrar har en högre utbildning.

Det finns fler skolor idag där de flesta elever har samma bakgrund, antingen svensk eller utländsk. Det är också fler skolor där de flesta föräldrar har ungefär lika hög eller låg utbildning. Om de flesta elever har liknande bakgrund så räknas skolan som segregerad.

Mer än var fjärde elev går i en segregerad skola idag. För tio år sedan var det var femte elev. Det finns segregerade skolor i två av tre kommuner i Sverige.

Björn Åstrand jobbar för regeringen. Han utreder hur segregeringen i skolan ska minska. Han säger till Ekot att det har blivit vanligare att elever går i skolor där eleverna liknar varandra.

– Allt fler elever går på skolor med elever som liknar dem själva, säger Björn Åstrand.

Om eleverna bara träffar andra elever med samma bakgrund, kultur, klass, språk och religion, så blir det svårare att jobba med demokrati och värderingar i skolan, säger Björn Åstrand. Flera forskare som Ekot pratar med håller med.

Rawan Alazzawi är elev i en skola i Halmstad, där de flesta elever har utländsk bakgrund. Hon säger att man lär sig mer om världen om man pratar med flera olika människor.

– Om du pratar med fler människor så kanske du lär dig hur de har det, man lär sig att det inte är en sorts människa som finns på jordklotet utan det är mycket mer som finns där, säger Rawan Alazzawi till Ekot.

I kommunen Trollhättan är åtta av tio skolor segregerade. Det är ett misslyckande, säger Sofia Andersson Dharsani till P4 Väst. Hon är politiker för Socialdemokraterna i Trollhättan.

– Ja, det är ju så att det är ett samhällsmisslyckande, säger Sofia Andersson Dharsani.

Många kommuner stänger skolor, bygger nya skolor eller slår ihop flera skolor, för att minska segregationen. Mer än 60 kommuner gör så. En av dem är Örnsköldsvik. Förra året slog de ihop de två skolorna Sörliden och Högland till en ny skola; Höglidenskolan. Där går Amani Abdullah och Molly Johnsson i nian. De var oroliga först, men det blev mycket bättre än de trodde, säger de till P4 Västernorrland.

– Många trodde ju så att det skulle bli vi mot dem, men lärarna laddade det så att det inte bara blev Sörliden mot Högland, säger Amani Abdullah.

– Ja, det var ju verkligen så, när vi fick reda på att vi skulle blanda oss, eller sätta ihop skolorna, men sen när man kom hit, då vart det ju liksom...det är ju vi! allihiopa, vi är ju en klass, en skola. Det blev mycket bättre än vi trodde att det skulle bli, säger Molly Johnsson.