Medier

Namnbyte oroar Publicistklubben

2:10 min

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifters önskan om att byta namn till Sveriges Publicister – som Dagens Media var först att rapportera om – väcker ont blod hos Publicistklubben, som ser en risk för sammanblandning mellan de båda organisationerna.

Men Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld försvarar förslaget:

– Vi har ju medlemmar idag som aldrig har gett ut papperstidningar och alla våra medlemmar sysslar ju både med digital utgivning och andra typer av kanalöverskridande publiceringar så det här kommer bättre att illustrera den värld som de verkar i.

Robert Aschberg som är Publicistklubbens ordförande är inte road av förslaget om namnbyte.

– Jag hoppas att de tar sitt förnuft till fånga. Det räcker med att vara läskunnig för förstå det. De får fundera på ett smartare namn som är mer särskiljande.

Medlemmarna i Sveriges Tidskrifter kommer att få ta ställning till det nya namnförslaget och om de är positiva till det så kommer organisationen att byta namn den 1 december.

Publicistklubben har å sin sida lämnat in en ansökan om varumärkesskydd till Patent- och registreringsverket. Ordförande Robert Aschberg tycker att Sveriges Tidskrifter ska dra tillbaka förslaget, och ta sig en funderare.

Men Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld anser att oron är överdriven.

Om jag vore Robert Aschberg och Publicistklubbens styrelse så skulle jag inte alls känna mig hotad av att vi byter namn. De kan fortsätta göra det de gör, säger hon.