26 år sedan

Nu ska de nya uppgifterna utvärderas av flera länder

1:20 min

Dokumentärfilmare har upptäckt ett fyra meter långt hål i skrovet på kryssningsfärjan Estonia, som sjönk i Östersjön 1994.

Hålet har tidigare legat delvis dolt mot sjöbottnen. Jörgen Almdahl, som är professor i marin teknik i Trondheim, säger i en ny dokumentärserie på Dplay att man inte kan utesluta att skadan haft betydelse för att fartyget sjönk.

Fynden stödjer den teori som tillbakavisats av myndigheterna – att det fanns ett hål i skrovet som ledde till den snabba förlisningen. Att förklaringen inte enbart var att bogvisiret föll av.

852 personer omkom i olyckan som skedde för 26 år sedan, 137 räddades.

I dokumentären presenteras olika teorier och experter ger flera förklaringar till hur hålet kan ha uppstått. Lars Ångström som tidigare suttit i riksdagen för Miljöpartiet och drivit på för en ny utredning av olyckan menar att det här fyndet tyder på en kollision med ett annat skepp eller ubåt.

– Dom har ju räknat på det och dom säger att ett föremål som väger 3000 ton med en fart av fyra knop kan ha orsakat det här, eller en mindre tyngd, kanske 1000 ton och en och en halv knop. Så det är helt uteslutet att det skulle vara en container. Och det är uteslutet att det skulle vara ett civilt fartyg för det finns ingen anledning att hemlighålla något sådant här. Det pekar ju på att det är ett militärt fartyg, säger Lars Ångström (MP).

I ett uttalade säger Finland, Estland och Sverige att de gemensamt kommer utvärdera den nya informationen.