Formel-1

F1-bloggen: Chockbeskedet från Honda

Fredrik Af Petersens om hur Hondas besked påverkar F1-världen.

Det kom som en chock. Inte bara för Red Bull och Alpha Tauri utan också hela f1. Honda drar sig tillbaka efter säsongen 2021. Att sporten har nya tekniska regler, som fryser utvecklingen av motorn, från 2022 hjälpte inte. Det har kostat för mycket och utdelningen har inte blivit vad man hoppats. Dessutom säger man att i den nära framtiden kommer mycket att ändras inom bilindustrin och man vill istället investera desto mer i nya alternativa drivkällor. Honda vill minska koldioxid utsläppet till noll senast 2050.

Det innebär att bägge teamen måste leta efter en ny motorleverantör. Finns tre alternativ. Mercedes, Renault, och Ferrari. Det logiska valet vore Mercedes men R B har fått nobben en gång. Tyskarna ville ju inte ge sin svåraste motståndare sitt starkaste vapen. Ferrari? Då måste italienarna skapa både ett mirakel och under på kort tid. Deras motor är ju inte precis den bästa och starkaste. Återstår Renault. Tillsammans vann man fyra VM-titlar men skildes som ovänner för två år sedan. Men den franska motorn är kanske enda valet för bägge teamen för  chansen att en ny tillverkare skall ta över är minimal. Även om namnet Porsche nämnts på sista tiden. Men det är svindyrt och tekniskt mycket komplicerat att utveckla hybridmotorn och att göra det på drygt ett år är omöjligt. Dessutom vet ju alla att Mercedes är överlägsen så varför skulle en utomstående ta risken och förstöra sitt goda rykte med en motor som får stryk i lopp efter lopp.

-En rejäl utmaning för oss men vi har ju varit i den situationen tidigare, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

-Vi förstår och respekterar att Honda, som alla andra bilkoncerner, är tvingade att ändra inriktning när det gäller motorn och utsläppen.

Hur påverkar beslutet teames framtid i f1?

-Inte alls. Vi har ju skrivit på den nya Concorde överenskommelsen och vår inställning är att stanna kvar länge.

Stämmer men det finns en klausul som säger att ett team kan hoppa av från en säsong till nästa om man meddelar FIA, de kommersiella ägarna Liberty Media och de andra stallen skriftligt senast den 31/3.

Och till syvende och sist är det Red Bull ägarna som bestämmer. Österrikaren Dietrich Mateschitz, som äger 49%, och den thailändska familjen som har resten.

Finns det en ”vinnare” efter beslutet?

Ja. McLaren för de har skrivit kontrakt med Mercedes och formkurvan pekar uppåt. Även om man har finansiella problem och funderar på att sälja hela fabriksbyggnaden och sedan hyra in sig.