Coronapandemin

Missnöjet över mobiltjänster ökar: ”Handlar om förtroende”

2:02 min

Svenskarna har blivit mer missnöjda med sina mobilabonnemang på grund av pandemin, enligt en undersökning från Svenskt kvalitetsindex. Nästan var tredje kund är missnöjd med med sin nuvarande teleoperatör.

Anledningen är att vi är mer beroende än vanligt av att till exempel uppkopplingen fungerar, säger SKI:s vd Johan Parmler.

Coronapandemin har brutit den positiva trenden även på mobilmarknaden. Drygt 2 000 personer svarade när Svenskt kvalitetsindex i september bad kunderna skatta hur nöjda de är med sin teleoperatör på en skala från 1 till 100.

Sedan 2015 har vi enligt mätningen bara blivit nöjdare och nöjdare och den brutna trenden handlar nu både om funktion och tillgänglighet, enligt Johan Parmler har Telebolagen blivit sämre än andra branscher just när det kommer till kundservice.

Även kundrådgivningstjänsten Telekområdgivarna har sett en coronaeffekt bland annat genom att klagomålen gällande dålig täckning och kapacitet har ökat med 30 procent jämfört med förra året, säger Mattias Grafström som är vd.

Den bästa upplevelsen har kunderna av de mindre lågprisbolagen Halebop och Comviq, och i botten hamnar de klassiska telebolagen Telenor, Telia och Tre.