Infrastruktur

Nya ”Guldbron” invigd av Kungen

1:55 min

Bron är en del i ett av ett av de största samhällsbyggnadsprojekten i Sverige. Trafiken öppnar på måndag morgon.

Den gyllene brons väg från Kina till Stockholm har minst sagt kantats av problem. Dåligt väder har tvingat fartyget som transporterar bron att ligga stilla runt Spaniens sydkust i omkring två veckor.

Slussen mellan Södermalm och Gamla stan är inte bara en angelägenhet för stockholmarna.

Hela Mälardalen är beroende av hur vattenflödena regleras via Slussen – inte minst för att säkra dricksvattenförsörjningen i hela Mälardalsregionen. Nu används den senaste tekniken för att lägga grunden för den nya slussen.

Nya Slussen beräknas bli 3,5 miljarder kronor dyrare och den totala kostnaden för bygget väntas nu landa på 15,8 miljarder enligt nya prognoser som Svenska Dagbladet tagit del av.

Enligt SvD skenar kostnaderna nu för Slussenbygget och nya prognoser visar att det behövs ytterligare 3,5 miljarder utöver de 12,1 miljarder som budgeten som slogs fast 2015 låg på.

– Vi klarar inte av att bygga till den budget som ligger, säger Peter Svärd, projektchef för Slussenprojektet, till tidningen.

Det ska framför allt vara bussterminalen i Katarinaberget och systemet som ska motverka risker för översvämning som blir betydligt dyrare än planerat.

Det är H.M. Konungen och H.K.H. Kronprinsessan som inviger bron, men på grund av coronavirusets spridning tillåts ingen publik på plats.

30 000 cyklister och omkring 25 000 fotgängare passerar varje dag Slussen.

Klockan 05.00 på måndagsmorgonen den 26 oktober släpps all trafik på den nya Slussenbron med nya trafiklösningar.