Skolidrott

Forskare efterlyser individualiserade idrottslektioner

1:57 min

Ungdomar som inte är fysiskt aktiva på fritiden skadar sig nästan lika ofta på skolidrotten som unga som är vana vid att idrotta, detta trots att de deltar mer sällan i skolans idrott. Det visar en ny svensk studie som hoppas kunna bidra till att idrottslektionerna blir mer individualiserade.

– De skadar sig så fort de kommer till idrotten på skolan och rör sig och det är för att de är så ovana vid rörelse och har dålig motorik, så det går ju åt skogen väldigt lätt, säger Ann Christin Sollerhed, universitetslektor i idrott och hälsa vid högskolan Kristianstad, som har gjort studien.

De som oftast skadar sig på skolidrotten är de som är vana vid att röra sig mycket och de som inte alls är det, visar studien som är gjord på över tusen 15-16-åringar i fyra länder. De aktiva har ofta skadat sig på fritiden först och tar med sig en dåligt läkt skada till skolan och slår upp den igen, enligt studien. För de inaktiva beror skadorna på dålig grundmotorik.

18-årige Joel Tedbrant har tränat badminton sen tio-årsåldern. Han har klarat sig utan allvarligare skador både där och i skolan men kan se sambandet.

– Jag tror att om man sitter inne mycket och inte tränar alls så är kroppen inte van och då tar man nåt felsteg och så, så tar det längre tid att återhämta sig. Om man tränar hela tiden kanske kroppen blir överansträngd. Så att träna ganska mellan, två dagar i veckan som jag gör tror jag gör det lättare att inte skada sig. Då vet man sin topp och hur mycket man kan ta i.

Ann Christin Sollerhed hoppas att idrottslärare tar fasta på studiens resultat när man planerar lektionerna.

– Att individualisera i grupper där det spretar mer och mer. Förut var kanske barnen mer lika, nu är det mer olika.