
Foto: Fredrik Sandberg/TT
HÖGHASTIGHETSTÅG
Bantad snabbjärnväg får tummen ner
- En kör av kritiska röster har höjts utanför storstäderna sedan Trafikverket nyligen presenterade sin skiss på en bantad höghastighetsjärnväg.
- I Trafikverkets nya kalkyl placeras tågstationerna utanför stadskärnorna på vägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och det är en kraftig försämring, enligt kommunalråden i de berörda kommunerna.
- Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte svara på om han kan acceptera en sådan lösning, utan inväntar Trafikverkets slutrapport.
Enligt ett tidigare förslag, som regioner och kommuner godkänt i preliminära avtal genom Sverigeförhandlingen, skulle höghastighetsrälsen kosta omkring 245 miljarder kronor, i 2017 års prisnivå.
De nu aktuella ritningarna utgår från ett kostnadstak på 205 miljarder kronor i 2017 års prisnivå, och utgår från en överenskommelse mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet.