Youtube på väg att inkluderas i tittar-statistiken

1:26 min

På spåret, Så mycket bättre och Doobidoo är några av de populära programmen som brukar toppa tv-listorna. Nu kommer ny konkurrens när tv-branschens gemensamma mätföretag MMS tittar på att även börja inkludera Youtube i sin tittarstatistik.

– Det är alltså alla tv-bolag och alla nätaktörer som jobbar med rörligt innehåll som har sagt att de anser att Youtube är en så pass viktig aktör att de är beredda att låta oss titta på en speciallmodell, säger Magnus Anshelm som är VD på mätföretaget MMS.

Sverige är en av Googles testmarknader i världen för att se över hur man kan mäta Youtube-data jämfört med andra rörliga medier och TV-tittande.

– 95 procent i Sverige har tillgång till en snabb bredbandsuppkoppling. Vi är ett otroligt digitalt moget land där det är mycket tittande på nätet, säger han.

Redan under första halvåret av nästa år väntas första tittarsiffrorna komma ut som mäter youtube-tittande överlag, men långsiktiga målet är att inte bara att mäta hur mycket vi tittar på Youtube, utan också vad vi tittar på.

Alltså kan då till exempel populära vloggaren Therese Lindgrens youtubekanal toppa listan framöver istället för Doobidoo.

– Det handlar inte bara om hur många följare Therese Lindgren har, utan hur många som tittar på hennes videos och hur lång tid de tittar.