Moderna metoder

Tekniska undersökningar ska avslöja Zorns hemligheter

1:49 min

I ett unikt forskningsprojekt undersöks Anders Zorns konst med hjälp tekniker som UV-ljus och röntgen. Målet är att få fram ny kunskap om allt från målarteknik till  färger. Och redan nu går det att omvärdera vissa "sanningar" om Zorn.

– När man tänker på forskningen i en lite bredare kontext så är det ju jättespännande att kunna omvärdera en såhär känd konstnär på det här sättet och faktiskt få fram ny information, säger Emma Jansson, doktorand i konstvetenskap vid Stockholms universitet och den som driver forskningen. 

Projektet, som har pågått sedan 2018, sker i samarbete Riksantikvarieämbetet, och går alltså ut på att med hjälp av modern teknik studera Anders Zorns tavlor. Emma Jansson har tittat både sådant som Zorn lämnat efter sig i sin ateljé, från färgtuber till kvitton på taveldukar. Och så 30-40 oljemålningar och skisser. Till exempel har man fotograferat och tittat på tavlorna i olika ljuskällor, som infrarött och ultraviolett.

– Och genom de här olika metoderna kan vi få reda på information om de olika material han använder och sen strukturen på hans målningar, säger Emma Jansson. 

Med hjälp av röntgen, berättar Emma Jansson, har hon kunnat få en bra bild både av Zorns penselföring och av de förändringar som tavlan genomgått under arbetets gång.

– Det finns en målning som heter midnatt på Zornmuséet där han har målat om målningen ganska stort och ändrat liksom hållningen på figuren i den målningen och även ändrat på hela bakgrunden. Så det har vi lyckats se med röntgen, säger Emma Jansson. 

Anders Zorn är en storstjärna i svenska konsthistoria som det skrivits spaltmeter om. Men Emma Jansson berättar att hon redan nu kunnat visa att vissa vedertagna "sanningar" om Anders Zorn, som länge tagits för givna, helt enkelt inte stämmer.

– Det finns en myt om Zornpaletten. I "Självporträtt med modell" på Nationalmuseum presenterar han sig till exempel i med en väldigt begränsad färgskala. Där han enbart använder fyra färger: blyvitt, ljusockra, cinnober och svart. Men genom analyser så visar det sig att hans  pigmentskala är mycket bredare än så. Han använder även kromoxidgrönt, kadmiumgult och koboltblått. Fastän det sas att han inte alls tyckte om koboltblått, berättar Emma Jansson.

Och den nya kunskapen hjälper till att uppdatera vår uppfattning som hur han faktiskt jobbar, säger hon.

Projektet kring Anders Zorn är det första där en svensk konstnär undersöks på det här omfattande sättet genom så kallad teknisk konstvetenskap.