Kamp om pressfrihet

Statligt energibolag blir tidningsägare i Polen

1:41 min
  • Statliga energibolaget PKN Orlen köpte i går en mediekoncern som driver 20 regionala tidningar. 
  • Oppositionen är kritisk till köpet och hävdar att regeringen försöker ta kontroll över media.
  • "De använder sig av polackers pengar för att skapa ytterligare en propagandakanal”, skriver Borys Budka, ledare för oppositionspartiet Medborgarplattformen på Twitter.