Kritik mot Synsams dyra glasögonabonnemang

15 min

Pushiga säljare, höga kostnader och svårt att överblicka villkoren – kunder känner sig inlurade i Synsams glasögonabonnemang. Kostnaderna kan uppgå till tiotusentals kronor efter ett par år.

De senaste åren har flera av de stora optikkedjorna börjat sälja abonnemang för glasögon. De säljs in som smidiga helhetslösningar där årliga synundersökningar och glasbyten ingår. Synsam startade sin abonnemangstjänst Lifestyle 2016 och det har varit en mycket lyckad affärför bolaget. Så här förklarade de sitt starka resultat när de släppte sin senaste årsredovisning:
 
”Sedan vi påbörjade vår transformeringsresa 2016 har resultatet ökat med mer än 70 procent. Den starka tillväxten är driven av en stark kunddriven abonnemangsaffär.”
 
Många konsumenter har däremot en helt annan bild av abonnemangen. I anmälningar till Konsumentverket och i inlägg på ratingsajter beskriver flera kunder hur de övertalats att skriva under avtalen i butiken. Men hur de efteråt känt sig lurade då det varit svårt att få en överblick av de egentliga kostnaderna och villkoren.
 
En av dem är Elzbieta Larsten som endast har ett litet synfel. För några år sedan gick hon in i en Synsam-butik för att köpa en lins till ena ögat men kom ut med abonnemang på tre glasögon för en månadskostnad på 537 kronor.
 
– I slutändan behövde jag inte de här glasögonen. Jag har aldrig använt dem, säger hon.
 
Abonnemangen kan bli en dyr affär för konsumenterna. En månadskostnad på 537 kronor innebär till exempel en årskostnad på över 6 000 kronor. Och för de som har ett sådant abonnemang i tio år kostar det nästan 65 000 kronor.
 
Lyssna på klippet för att höra hur den ansvarige på Synsam svarar på kritiken från kunderna och reportaget om Elzbieta Larsten. Hör också vad en expert säger om hur ofta du egentligen behöver byta glasögon.