Poddåret 2020 - vad stack ut?

1:30 min

Vi lyssnar på poddar som aldrig förr och detta året var inget undantag. Kristian Erskog summerar svenska poddåret 2020.

I år tryckte vi på startknappen för poddar mer än någonsin. Inte så konstigt kanske med tanke på de nya vanorna under pandemin och att det fortfarande är en rätt så ny och utforskande medieform. Men det är svårt att få ett helhetsgrepp så jag fick ta lite hjälp av medieanalytikern Olle Lidbom.

– Det är kul att det fortfarande går att starta nya poddar, slå sig in och hitta en egen nisch på marknaden, säger han.

Nya poddar om bilar och padel hittade sin publik, och dokumentärgenren är fortsatt dominerande där P3 Dokumentär toppar lyssningen. Men det gick lite trögare för kändisintervju-poddar som Värvet och Framgångspodden som tappade lyssnare.

– Det tror jag har att göra med själva formatet. Någon gång tar kändisarna slut, säger Olle Lidbom.

Humorpodden Flashback Forever var nog en av årets största succér som plockar upp - ja - unika diskussionstrådar på internetforumet Flashback. Men den stora nyheten i år internationellt var framför allt att Spotify köper in flera av världens största poddar som - The Joe Rogan Experience och The Michelle Obama Podcast med ambitionen att bli den stora hubben för poddar.

Trots växande publik så finns det utmaningar för kreatörerna.

– Dels att ta betalt för den tid som man lägger ner på poddarna. För även ifall podd-Sverige omsätter 240 miljoner kronor i år, så blir det väldigt lite pengar om man skulle slå ut det på varje timme.