Underleverantörer kritiska till fordonsindustrin

Fordonkomponentgruppen i Mälardalen är kritisk till att Scania och Volvo vill sluta med factoring, det vill säga möjlighet för underleverantörerna att i tid få betalt för de produkter de tillverkar och levererar till fordonsindustrin via ett factoringbolag. Hans Rainer som är platschef för Fordonkomponentgruppen i Mälardalen säger att det stoppar möjligheten för underleverantörerna att få in pengar i tid.

De svenska fordonstillverkarna Scania och Volvo stoppar sina underleverantörer från att använda så kallad factoring, försäljning och belåning av fodringar och fakturor, skriver tidningen Dagens industri.

Hans Rainer, som är platschef för Fordonkomponentgruppen i Mälardalen menar att företagens ekonomi blir ansträngd och tvingas låna pengar och får därigenom räntekostnader som påverkar vinstmarginalen.

Factoring betyder att ett företag, factoringbolag, tar över fakturor och kräver in pengarna av i det här fallet fordonsföretagen för produkter som underleverantörer har levererat. På så sätt får leverantörerna betalt i tid för de produkter som tillverkats och levererats.

- Problemet idag är att det dröjer så länge för leverantörsföretagen att få betalt för de grejer man tillverkat och levererat. Leverantörsföretaget får ligga ute med pengar. Det är ungefär som om du skulle får lön tre månader efter att du jobbat. Factoringbolaget har varit en möjlighet till finansiering, menar Hans Rainer.

Han har tidigare varit kritisk till fordonsindustrin, som genom att inte betala i tid låter underleveramtörerna ”agera banker” åt fordonsföretagen, som han uttrycker det. Han säger att han nu ska höra sig för hos sina advokater om Scania och Volvo kan dra sig ur systemet med factoring.

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se