FORMEL 1

af Petersens: ”De kan stoppa Hamilton redan i garaget”

En tradition bryts den här helgen. I många år har första träningen i Monaco körts på torsdagen. Fredagen var ledig och andra träningen och kval på lördagen. I år är det som vid alla andra tävlingar. Det är dock inte det som skapar de stora rubrikerna.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Blir det en showdown mellan FIA och Lewis Hamilton?

Om han inte tar bort alla smycken och piercings har de styrande hotat med att inte ens besiktiga hans bil och därmed stoppa honom från att inte bara köra loppet utan till och med lämna garaget för den första fria träningen.

Den sjufaldige mästaren, som fick uppskov för loppet i Spanien, säger att han struntar i hotet och kommer inte att ta bort något och att det är en inskränkning på hans personliga rättighet. Lewis säger också att han har två piercingar som inte är så enkelt ta bort. Han har också sagt att han kommer att ha fyra klockor. Men regeln, som handlar om förarens säkerhet, är inte ny utan har varit inskriven i många år och långt innan Lewis gjorde debut i F1. Ingen har dock kollat. Det har nu den nye FIA presidenten Mohammed Ben Sulayem ändrat och lagt till att det är något som nu skall kontrolleras vid varje lopp och att teamet måste skriva under att deras förare inte bryter mot regeln. Man har dessutom lagt till att föraren får inte ha en klocka på sig under loppet. Straffet kan bli 250.000 euro plus poängavdrag.

– Jag är van vid respektlöshet, säger Lewis.

– Och jag vet vem jag är och vad jag vill.

Ben Sulayem förnekar att FIA siktar in sig på Hamilton.

– Folk säger att jag gjorde vad Lewis och Toto Wolff, Mercedes teamchef, ville genom att ta bort Michael Masi, som tävlingschef. Jag skulle ha gjort det för dem och nu är jag ute efter dem. Det är ologiskt. Jag vill göra Lewis till en förebild för alla unga förare.

Lewis har sagt att förr var det aldrig ett problem så varför nu.

– När man sitter i bilen kan det inte finns två meningar. Fråga inte mig varför den här regeln inte efterföljts tidigare utan fråga istället den gamla ledningen varför man aldrig kontrollerade.

Några håller med Lewis men inte alla. Den engelska journalisten Will Buxton har helt rätt när han skriver att även om vann vunnit titeln sju gånger kan man inte välja vilka regler man vill följa. De regler som gäller har röstats igenom av den s.k. världskongressen och gäller för alla. Dessutom skriver Will att i många andra diskussioner har Lewis och hans team sagt att FIA måste följa reglerna och då måste han och Mercedes och följa de som gäller.

Regeln om de flamsäkra kläderna är lika gammal och kom till för att skydda föraren vid en brand. Att de hjälper såg vi vid Romain Grosjean svåra olycka i Bahrain 2020. Fransmannen klarade sig med enbart brännskador på händerna. Will har också helt rätt när han skriver att om Lewis tycker att det är en så liten fråga varför gör han den så stor.

Den före detta F1-föraren Alexander Wurz, som är ordförande i förarnas egen fackförening Grand Prix Drivers Association, stöder FIA helt och hållet.

– Helt löjligt att inte följa de regler som finns om säkerheten, anser österrikaren.

Alexander har pratat med Kris Nissen, som blev svårt brännskadad efter en svår olycka i Japan 1988.

– Jag stöder starkt att förarna skall följa de krav som finns när det gäller flamsäkra kläder. Jag följde det delvis  inte, säger dansken.

Själv minns han inget av olyckan när han vaknade upp ur sin koma två veckor senare.

– Jag hade rätt hjälm, handskar och skor men inte underkläder. Boxer shorts och en vanlig t-shirt och det var mitt fel och misstag.

Kris fick brännskador på 35 procent av kroppen. Bägge händerna och armarna samt benen.

– Elden börjar på overallen som blir varm på insidan och den ligger direkt på ditt skinn. Då kommer det att skapa mer värme och snabbare än om det är något mellan. Några av brännskadorna förvärrades av mitt val av under-kläder och smycken.

– Hade jag haft de rätta kläderna hade jag haft mycket mindre skador på armar och ben. På höger hand hade jag ett guldarmband som blev upphettad av elden och det blev ytterligare en brännskada.

Kris råd till förarna är att om de vill vara helt säker skall de absolut inte ha något av metall på sig

– Jag tycker det är löjligt att förarna att inte följa reglerna för det handlar ju om deras säkerhet. Även om man har de godkända kläderna, skor och handskar är det en fråga om hur länge man kan sitta i eld. Romain Grosjean hade tur för att han inte var medvetslös och kunde själv ta sig ur den brinnande bilen. Han hade de rätta kläderna men fick ändå skador på händerna.

– Så jag tycker det är mycket viktigt att de förstår att man kan aldrig ha full säkerhet men mycket bättre om man följer reglerna när det gäller kläder.

Den före detta F1-chefen Bernie Ecclestone var manager åt Stuart Lewis-Evans. 1958 exploderade motorn i engelsmannens bil och han fick så svåra brännskador att han avled sex dagar senare och Ecclestone drog sig tillbaka från all motorsport i ett par år. Det var bara en olycka av många med tragisk utgång för tittar man bakåt finns det tyvärr fler där föraren omkommit på grund av att bilen börjat brinna. Det var därför som FIA skrev in kraven i regelboken.