KRIGETS KONSEKVENSER

Åkerier drabbas av dyrare reningsvätska: ”För oss är det flera miljoner”

2:00 min
  • Det har blivit mycket dyrare att fylla på reningsvätskan Adblue som används i nyare dieselbilar och lastbilar.

  • Det gör att kostnaderna för åkerierna ökar ytterligare.

  • Morgan Stahlgård, delägare i ett åkeri i Uddevalla, säger att deras kostnader per år ökar mycket om prisuppgången håller i sig.

– Nu har det precis kommit här, men det är klart att det blir mycket dyrare. För oss är det flera miljoner kronor vi pratar om, säger han till Ekot.

De senaste månaderna har priset på reningsvätskan stigit kraftigt. Uppgången beror bland annat på att Adblue tillverkas av naturgas och den har blivit dyrare.

För till exempel åkerierna har priset fördubblats och ligger nu på runt 15 kronor per liter.

– Det kom som en chock för det har kostat 6:95 kronor per liter i tio eller femton år.

Morgan Stahlgårds åkeri har 40 lastbilar i trafik och prisökningen ihop med mycket dyrare diesel riskerar att bli ett hårt slag.

Bolaget har hittills kunnat ta mer betalt för transporterna ifrån sina kunder för att på så sätt överleva, säger han.

– Det är kanske inte varje kund som man får ut precis allt ifrån, men väldigt, väldigt mycket. Annars hade vi inte funnits kvar idag.

Efter Rysslands invasion av Ukraina och de efterföljande sanktionerna har oron ökat för att det ska bli brist på produkten.

Något som skulle få stora konsekvenser, säger Mattias Bergman vd på organisationen Bil Sweden.

– Om du inte har Adblue tankat så går motorn ner i serviceläge och du kan bara köra i en låg hastighet till närmaste mack, säger Bergman till Ekot.

Skulle en brist bli verklighet berörs ungefär var tionde personbil i Sverige och också de flesta lastbilar, enligt siffror från organisationen.

– Det märker vi svenskar rätt fort. Då blir det ingen mat i butiker. Det blir ingen ren tvätt på sjukhusen. Det kommer inget läkemedel fram. Ingen som hämtar soporna, säger åkeriägaren Morgan Stahlgård.

Just nu tyder inget på att det ska bli en akut brist, enligt branschkällor.

Men för att lösa en eventuell framtida kris pågår diskussioner om dels hur man ska kunna hitta alternativa leveranser av Adblue och dels om att ändra reglerna så att fordonen kan köra också utan reningsvätskan.

Så sent som i går hade Bil Sweden ett möte med regeringen i frågan.

Men det vore en komplicerat nödlösning att ändra reglerna, eftersom fordonen då måste in till en verkstad för att omprogrammeras.

– Då får ju alla fordon som går kodas om och stänga av adblue för det går ju. Då ska alla lastbilar som använder adblue in till verkstad, säger Morgan Stahlgård.