RECENSION - OPERA

Äntligen: Operapremiär av Wagners Siegfried på Göteborgsoperan

4:39 min
  • "Siegfried" är den tredje delen i Wagners fyrdelade "Ringen" med en sammanlagd speltid på runt 15 timmar.
  • Den skulle ha haft scenisk premiär på Göteborgsoperan i november 2020, men den och den planerade digitala premiären kunde inte genomföras på grund av pandemin.
  • Nu har det blivit möjligt och mellan den 26 och 31 mars kan man se "Siegfried" digitalt utan kostnad via Göteborgsoperans hemsida.
Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: Siegfried
Tonsättare: Richard Wagner
Plats: Göteborgsoperan

När det nu blev som det blev, blev det bra.

Det handlar alltså om en del av kampen om guldet, rikedomen, makten och - ja, världsherraväldet. Siegfried förstår att han är utvald att med hjälp av svärdet Notung besegra draken Fafner och ta tillbaka ringen. Och sedan möta Brünnhilde som ligger insvept i evig eld.

Regissören Stephen Langridge har ju velat tona ner det mytologiska i Ringen. Jättar, nibelungar, gudar, halvgud och människor har alla blivit människor som du och jag. På en stor operascen kan jag sakna väldigheten, överbyggnaden, de stora tankarna men i en filmad version, med närbilder, detaljer i samspelet och ögonkasten - skådespeleriet kort sagt - ja, då blir det rätt och riktigt. Guden Wotan smyger in som skitig uteliggare med en fullastad shoppingvagn. Det kan lätt bli fånigt i en stor salong men här känns det fullständigt naturligt.

Grunden för den digitala premiären är alltså en vanlig operauppsättning och den spelas på Göteborgsoperans stora breda scen, men med skicklig kameraarbete blir det intimt. Sångarna slipper dessutom det svåra att samtidigt vända sig både mot en kamera och ut mot salongen.

Det som kolliderar lite är att Evan Rogisters fint dirigerade orkesterljudet är gigantiskt, det fyller salen, medan det vi ser är ett kammarspel. Svårt att göra något åt, Wagners orkester är stor.

Sångligt är det genomgående bra med en blandning av gäster som amerikanske tenoren Daniel Brenna som Siegfried och Göteborgsoperans egna solister. Den som gjorde störst intryck på mig är Mimes uttolkare. Den åländske tenoren Dan Karlström, vanligtvis vid operan i Leipzig. Förutom en intensivt stark röst spelar han nedtonat vilket passar filmandet perfekt.

Ytterligare en sak som passar formatet fint är Alison Chittys realistiska skräpscenografi där plötsligt enstaka lysande dörrkarmar markerar en förändring för den som passerar. Och när Siegfried får sitt efterlängtade svärd växer en siluett fram runt om honom. Han fyller inte ut den helt och hållet, men det är in i den mansrollen han ska växa.

För det handlar mycket om att växa. I akt 3 - efter att ha dödat och kluvit draken med svärdet och gjort sig ovän med hela världen - så ser Siegfried en varelse på en klippa. Han förstår till slut att det är en kvinna, Brünnhilde, som han hört talas om. "Heliga kvinna"!

Men den annars så handlingskraftige Siegfried vet inte inte hur han ska göra med henne. Han ropar på den mamma som han aldrig haft, hon som dog i barnsäng.

"Vad ska jag göra med den här kvinnan...?"

Dirigent: Evan Rogister. Regi: Stephen Langridge. Scenografi och kostym: Alison Chitty. Koreograf: Annika Lindqvist. Ljusdesign: Paul Pyant.
Medverkande: Daniel Brenna, Dan Karlström, Anders Lorentzson och Fredrik Zetterström, Olafur Sigurdarson, Mats Almgren, Hege Høisæter, Sofie Asplund och Ingela Brimberg.
Göteborgsoperans orkester
Spelperiod: 26-31 mars 2021 på GOfilm.se

Podden Operaguiden har diskuterat Wagners Ringen - för dig som vill veta mer.