STREAMING

Disney satsar i Norden med mer vuxet innehåll

2:26 min

Disney: ”Det blir nog svårt att överleva för alla de tio-tolv streamingtjänster som finns nu.”

Världens fjärde största mediebolag Disney vill storsatsa på den nordiska streamingmarknaden.

Företagets Nordenchef Hans van Rijn säger att det är ett sätt att möta dagens konkurrens.

– Ska man blicka framåt så kommer det att bli en koncentration av marknaden till färre stora streamingbolag. Även om genomsnittshushållet i Sverige har två betalda streamingtjänster, så blir det nog svårt att överleva för alla de tio-tolv som finns nu, säger han.

Bredvid de stora, breda plattformarna tror Hans van Rijn att mer nischade tjänster kommer att finnas.

Disney plus lanserades 15 september förra året, och nu fem månader senare vill företaget växa.

Det blir nog svårt att överleva för alla de tio-tolv streamingtjänster som finns nu

Med Disney Star riktar sig företaget till den vuxna publiken. I utbudet serier välkända serier såväl som filmer från de egna dotterbolaget, det betyder både Oscarsvinnare och blockbusters, i många fall filmer som funnits på de andra streamingtjänsterna tidigare och nu samlas hos Disney.

Den som däremot letar nytt och nyskapande får inte napp hos Disney star.

Star kommer att ingå i utbudet hos Disney plus, och efter en lanseringsperiod kommer priset på streamingtjänsten att höjas en aning.