EU-KINA

EU granskar Geely i utredning om statsstöd till elbilar

2:02 min
  • Volvo Cars huvudägare Geely är ett av tre kinesiska bilbolag som kommer granskas av EU-kommissionen när det gäller importen av elbilar från Kina.

  • Kommissionen menar att kinesiska tillverkare kan hålla nere sina priser med hjälp av statliga ekonomiska stöd.

  • ”Geely alltid varit en stark förespråkare för frihandel och följer de regler som gäller för de olika marknader vi agerar på”, skriver Geelys kommunikationschef i Sverige i ett mejl till Ekot.

Geely är ett av bolagen som nu har valts ut för att svara på många frågor från EU-kommissionen. Frågorna handlar bland annat om bilarna som importeras och fakta om företaget.

Det är en del av den granskning som kommissionen nu gör kring elbilar som importeras till EU från Kina.

Det var tidigare i höstas som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sade att en utredning skulle genomföras.

– Världsmarknaden svämmas nu över med billigare kinesiska elbilar. Och priserna på dem hålls på en konstgjort låg nivå genom enorma statliga subventioner, sade hon i ett tal i september.

Granskningen kan på sikt leda till att det blir extra kostnader, tullar, för att importera elbilar till EU från Kina. Något som både välkomnats och fått ordentlig kritik, då bland annat från den svenska bilindustrin.

Geely är en viktig spelare i Sverige och är storägare i bland annat Volvo Cars och Polestar.

Bolaget skriver i en kommentar till Ekot att företaget alltid har varit en stark förespråkare för frihandel och att bolaget följer de regler som gäller för de olika marknaderna, men att man som regel inte kommenterar politik.

Kommunikationschefen Stefan Lundin skriver att man är lite undrande över att Geely valts ut.

”Speciellt med tanke på att Geelygruppen också har ett stort tillverkningsavtryck i flera EUländer och även i USA, på ett sätt som de övriga utvalda bolagen inte har”, skriver han i ett mejl.

Geelys alla bolag stod bara för 1,5 procent av elbilsexporten från Kina till EU de senaste tio månaderna, enligt bolaget.

Enligt tidningen Politico är det ytterligare två bolagen som ska undersökas – kinesiska BYD och SAIC.

Enligt EU-kommissionen kommer resultatet från de här tre bolagen att tillämpas på de andra bilföretagen som exporter från Kina också.

Urvalet får skarp kritik, till exempel från amerikanska Tesla, skriver tidningen.

Bolaget importerar flest elbilar från Kina till EU och Teslas advokater menar att om bolaget inte ingår i granskningen så kan det leda till att bolaget drabbas av extra tullar, på grund kinesiska subventioner till andra företag, skriver Politico. Alltså stöd som Tesla inte har fått.