EU-kommissionen

EU stärker arbetet mot desinformation

1:55 min
  • EU-kommissionen stärker arbetet mot desinformation med nya krav på sociala medieplattformar och annonsörer.
  • Uppmaningen är att fler aktörer, som annonsörer, ska ansluta sig till den uppförandekod om desinformation som tidigare införts och är den första i världen.
  • Sociala medieplattformar måste göra fler synliga faktakollar och det behövs mer verktyg för att användare lättare ska kunna anmäla desinformation, enligt EU:s vice ordförande Vera Jourová.

EU-kommissionen tar ytterligare ett steg för att reglera den digitala världen, göra den mer transparant och säker. EU har tidigare varnat för hur ryska och kinesiska medier systematiskt försökt skapa misstro mot västliga coronavacciner.

Nu larmar franska influerare att de erbjudits pengar av PR-bolag för att sprida negativa budskap om Pfizer-Biontechs vaccin. EU-kommissionären Vera Jourová beskriver skräddarsydda lögner som ett hot också mot individer, demokratiska system och val. Uppmaningen är att fler aktörer ska ansluta sig till den uppförandekod som tidigare införts.

Alla språk och medlemsstater i EU täcks inte av arbetet som görs idag. Sociala medieplattformar måste göra fler integrerade faktakollar och EU-medborgarna agera mer. Det måste gå lättare att anmäla desinformation, anser EU-kommissionen.

Men det måste också gå att få beslut om stängda konton prövade. Vera Jourová betonar att EU är först i världen med åtgärderna och att sociala medieföretag redan måste rapportera om arbetet mot falska konton och automatiserade botar som sprider lögner. EU-kommissionen vill också se mer ansvar från annonsörer för att pengaflödet till dem som systematiskt sprider desinformation stoppas. Nu ska den nya vägledningen diskuteras med olika aktörer.