FORMEL 1

F1-bloggen: Därför blev Kanadas GP riktigt spännande

1:58 min

Kanadas GP blev riktigt spännande tack vare Yuki Tsunoda. Men bara sista delen av loppet. Fram till dess ledde Max Verstappen ganska bekvämt men när japanen körde av och säkerhetsbilen kom ut ändrades det hela.

Max vann visserligen omstarten men jagades av en Ferrari-förare. Nej inte Charles Leclerc utan Carlos Sainz. Spanjoren körde kanske sitt bästa lopp i F1. Raksträckan på Circuit Gilles Villeneuve är lång men inte tillräckligt för att Carlos skulle kunna köra om även om han använde DRS-systemet. Rakan var ett par meter för kort.

Och det tyckte nog några andra förare också. Som vanligt hände det mesta i mittfältet. Antingen några klungor eller två förare som kämpade om varje meter.

Charles Leclerc startade näst sist och flaggas av som femma. Vilket lopp det hade kunnat bli om Scuderia inte tvingats byta motor i hans bil. Monegasken hade utan tvekan startat från första raden bredvid Max och med Carlos snett bakom.

Lewis Hamilton var tillbaka på pallen igen. Det var länge sedan sist. Och för en gångs skull fick han en plats bättre än George Russell. Han klockades ett par gånger för snabbaste varvet men det berodde på att han hade bytt däck och de andra var ett par varv gamla. I mål var han nämligen nästan sex sekunder efter Carlos. Tog han det lugnt de sista varven? Kanske, men det har varit trenden hela säsongen. Tredje snabbast efter Red Bull och Ferrari.

Ett tag såg det ut som om den gamle mästaren och den nye skulle fortsätta där de slutade förra året. Nämligen att köra om en seger. Max kom ut efter Lewis efter ett däckbyte men det roliga tog tyvärr slut efter ett varv.

De sista 15 varven var riktigt spännande. Skulle Carlos komma förbi och vinna sin första Formel 1-lopp? De två förarna tänkte nog på helt olika saker under de varven. Max var är han? Hur långt efter? DRS? Han måste ha varit lite nervös eftersom spanjoren var under en sekund efter varv efter varv. Men som sagt, rakan var för kort. Och den andra DRS-zonen räckte heller inte till.  Jag antar att Carlos koncentrerade sig på att inte göra minsta lilla misstag och missa en möjlighet om Max gjorde ett. Och bad till högre makter att han skulle hitta ett par gömda hästkrafter. Bägge fick lite små sladdar med de slitna däcken med det ändrade inget.

Den finske föraren Valtteri Bottas fick äntligen sex nya poäng tack vare sjunde platsen. Han flyttades upp en plats för att Fernando Alonso fick ett tidsstraff på fem sekunder. Spanjoren bytte linje mer än en gång när han försvarade sig mot Valtteri.

Mercedes stallchef Toto Wolff sade innan loppet att han skulle vara nöjd med femte- och sjätteplatserna. Det blev tredje och fjärde. Efteråt sade han att han hoppades att det inte var en ren tillfällighet och det blir en upprepning av Barcelona och Monaco. I Spanien hoppade bilen inte så mycket. På franska Rivieran pinades de två förarna igen. Baku var rena rama katastrofen.

Det fanns två stora samtalsämnen i Kanada. Fortsättning på diskussionen om bilarna och de förslag som FIA säger skall gälla från tredje träningen i Silverstone, lördagen den 2 juli. Wolff säger att det inte bara är hans förare som lider utan också Red Bulls och Ferraris. Lewis påstår att några förare säger en sak privat och en helt annan när de pratar med pressen.

Jag antar att han menar Max. Wolff och Christian Horner är absolut inte överens om att något skall och måste göras. Horner anser att det är upp till teamet att lösa problemet och de som lyckats skall inte straffas. Om FIA trots det drar igenom förslagen är man långt ifrån överens om hur det skall fungera och hur den frigång som varje bil skall ha skall kontrolleras. Skall det vara officiella uppgifter eller strängt hemliga?

George Russell sade något som har fått många att reagera:

– Mercedes försöker ändra reglerna.

Och att det tydligen även gäller de som är spikade för framtiden.

För ett par veckor sedan avgick Peter Bayer, som var FIA:s generalsekreterare och verkställande direktör. Tysken har ersatts interim Shaila-Ann Rao, som fram till dess var Toto Wolffs personliga assistent, rådgivare och teamets jurist. Skam den som tycker illa därom.

Det andra samtalsämnet som rörde upp känslorna är budgeten, som är begränsad till 140 miljoner dollar. Det räcker inte säger de stora. Inflation och transportkostnaderna har ökat dramatiskt. De stora vill därför höja. De små säger nej för ett par av dem når inte ens upp till gränsen. Wolff har sagt att man redan har överskridit med 10 miljoner och att man kan göra det utan att riskera ett straff. Underligt. FIA har ju regler som tycks gälla för allt mellan a till ö.

Max Verstappen har drygat ut sin ledning i VM-tabellen. Han har 175 poäng, 41 mer än Sergio Perez. Trea är Charles Leclerc med 126.

Loppets förare då? Det finns nog många som väljer Lewis. Själv ger jag Charles min röst.

Så det är mycket som skall diskuteras och lösas (?) innan Englands GP. Inte bara FIA:s förslag utan också deras förbud mot att förarna har piercing och näsring under loppet. Lewis har sagt att han vägrar att ta bort dem. Skall det bli en maktstrid mellan honom och presidenten Mohammed Ben Sulayem?

Dino Beganovics segersvit i Formula Regional European-mästerskapet bröts på holländska Zandvoort. Han blev tvåa och fyra i de två loppen men leder ändå serien med 159 poäng före estländaren Paul Aron, som har 138.

The Wall of Shame-klubben fick ingen ny medlem. Alla lyckades undvika den även om det var nära ett par gånger.