Formel 1

F1-bloggen: ”Formel 1-världen har fått fnatt”

4:11 min

FIA har godkänt förslaget att köra ett sprintlopp i tre tävlingar den här säsongen. Två i Europa, Silverstone och Monza, och ett utanför, var är inte bestämt.

Med beslutet ändras också schemat för fredag och lördag.

FIA har godkänt förslaget att köra ett sprintlopp i tre tävlingar den här säsongen. Två i Europa, Silverstone och Monza, och ett utanför, var är inte bestämt.

Med beslutet ändras också schemat för fredag och lördag.

På fredag en träning i 60 minuter och på eftermiddagen ett kval för startuppställningen i sprintloppet på lördagen. På lördagen det andra träningspasset, 60 minuter, och på eftermiddagen sprintloppet, 100 km och ca 30 minuter utan depåstopp. Vinnaren får tre poäng, tvåan två och trean en. Resultatet är lika med gridden för huvudtävlingen på söndagen.

Bilarna kommer att stå i Parc Fermé för att bl.a. förhindra att man ändrar något i den enbart för kvalet.

Sportchefen Ross Brawn tycker det är en bra idé men säger också att man kommer inte att ha loppet vid varje GP.

– Om det blir bra kommer vi kanske att ha fler och Grand Slam Event kommer att spridas ut under en hel säsong 2022.

Man kommer självklart att efter finalen i Abu Dhabi utvärdera om det var ett lyckat förslag eller inte.

– Det var en utmaning att hitta det rätta formatet som är den rätta balansen mellan olika möjligheter, spännande fredagar och lördagar, men som inte tar bort något från huvudtävlingen. Alla hade sin egen mening. Mycket handlade om att hitta både en ekonomisk och logistisk lösning som inte inskränker för mycket för teamen.

– Vi vill ge våra fans mer action under hela helgen och inte bara på söndagen. Förarna har inget emot det och det är det enda vi ber om så att vi kan bedöma och sedan bestämma om det skall bli en del av f1. Skulle det inte fungera kommer vi att reagera och fundera på alternativ.

Några förare är dock kritiska. Sebastian Vettel, Sergio Perez och Daniel Ricciardo är tre, finns kanske fler, som öppet sagt att de inte gillar de och frågar varför man behöver ytterligare ett lopp. Riskerna för krascher ökar ju.

Hur man kommer att värdera loppet om det är bra eller dåligt har Brown inte förklarat.

Gary Anderson, som arbetat många år i f1 som designer, är kritisk.

– Det finns tillfällen i livet då man tänker att världen har blivit tokig och så har någon den här idéen med sprintloppet och dina värsta aningar blir sanna, skriver han i sin kolumn för The Race.

– Jag har sett många olika sorters kval och lopp. Som t.ex. ett kval med lite bensin och nästa dag med den bensin som skulle användas i loppet. För ett par år sedan skulle en förare bli utslagen beroende på var han befann sig vid en speciell tidpunkt. Det var ett det dummaste och det här nya är inte mycket bättre.

Gary fruktar att sprintloppet kan bli bli en procession för ingen vill ta en risk.

– Förarna har bara två sett däck att välja från så det blir inte längre någon utmaning att försöka få de mjuka att hålla för de ca 20 varven. Jag är också övertygad om att förarna förstår att risker kan få svåra följder resten av helgen. Så de kommer inte att prova dem. Teamen kan välja medium och det blir en parad.

– Vad man heller inte förklarat är vilket däck förarna måste starta loppet med.

Efter Gary´s kolumn har man rett ut däcksfrågan. I vanliga fall måste föraren starta loppet med de däck som han satte sin snabbaste tid med i andra kvalet. Nu får föraren själv bestämma vilka däck han vill ha. Men regeln att han måste använda två blandningar finns kvar.

Att dela ut poäng till de tre första i sprintkvalet anser Gary vara helt fel.

– De extra poängen kan innebära att mästerskapet avgörs tidigt och det vill nog ingen. Det skall vara en kamp till sista loppet.

Finns en annan aspekt också enligt Gary och det drabbar kanske de mindre stallen.

– Alla har inte tillräckligt med reservdelar och vad händer om en förare kraschar. Bilarna skall ju dessutom stå i parc fermé efter kvalet på fredagen.

Risken finns ju att samma sak kan hända igen som mellan Valtteri Bottas och George Russel i Imola. Williams har sagt att de hade svårt att få fram reservdelar i tid till helgens lopp i Portugal.

Teamen kommer också att få 500.000 dollar extra för de tre loppen.

Formel 1-världen har fått fnatt.

Kanadas GP har ställts in på grund av pandemin och ersätts av Turkiet den 13/6.