Motorsport

F1-bloggen: ”Hamilton körde sitt eget lopp”

4:56 min

Tyvärr blev Portugals GP inte lika spännande som de två första loppen.

Det var snarare tre lopp i ett. Lewis Hamilton körde sitt eget. Max Verstappen och Valtteri Bottas körde det andra.

Och de andra 16 förarna i det tredje.

En försvann ju redan på första varvet. Kimi Räikkönen. Trots sin erfarenhet och rutin gjorde han ett nybörjarfel och körde på sin stallkamrat Antonio Giovinazzi bakifrån. Iceman kanske missbedömde farten i suget bakom och svängde ut för sent.

Tillbaka till starten. Intressant att se Red Bulls konstruktörschef Adrian Newey sakta promenera på gridden och med sitt tekniska hököga kolla de andra bilarna.

Undrar om han upptäckte något intressant? En lekman kanske inte ser så mycket och förstår inte vad han ser, men Newey ser små, små skillnader även om han bara ser det yttre.

Lewis. Missade omstarten men tog tillbaka andra platsen och försvarade den elegant mot Max. Mästaren släppte in utmanaren i en lucka, bromsade själv sent och höll ändå linjen och holländaren, som låg på utsidan, var tvungen att köra utanför banan.

Max tappade momentum och kom aldrig ifatt igen. Så kör en rutinerad förare.

Inte bara med gasfoten utan också med insidan av skallen. I flera varv låg Lewis bakom Valtteri. Det påminde om en haj som cirkulerade runt sitt byte innan han slog till. Och det gjorde han elegant och försvann i fjärran.

Vinnare lopp 1: The One and Only Lewis Hamilton. Vinnare lopp 2: Max Verstappen. Vinnare lopp 3: Sergio Perez, som blev fyra.

Den sjufaldige mästaren tyckte det var ett svårt lopp. Både mentalt och fysiskt. Innan han ställde sig på vågen sträckte och böjde han sig.

Börjar han få ålderskrämpor vid 36 års ålder?

Knappast för att det inte är en bekväm fåtölj som han sitter i utan på ett hårt säte och rejält åtspänt säkerhetsbälte.

Max. Är det han som börjar bli nervös och inte Lewis? Han gjorde fel i Imola och i det här loppet. Han missade snabbaste varvet för han tog i för mycket och gled av banan.

Varför var Valtteri så långsam? Han sa till sin ingenjör att motorn hade ingen kraft. Felet var inte hans utan en sensor vid avgasröret. Har man sensorer överallt? Även en som mäter förarens sittvinkel eller hur varmt det är i sittbrunnen?

– Det var absolut inte Valtteris fel. Han är i toppform utan det var något i motorn som krånglade, säger hans chef Toto Wolff.

Det finns en förare som gjorde det för första gången. En omkörning. Mick Schumacher förbi Nicholas Latifi.

– En fantastisk känsla, sa tysken.

Hans stallkamrat, om man kan kalla honom för det, Nikia Mazepin fick återigen rejält med kritik. Han struntade högaktningsfullt i den blåa flaggan som betyder att han håller på att varvas och skall köra åt sidan. Han fick fem sekunders tidsstraff.

För att vara helt ärlig måste man fråga om The Bad Boy verkligen hör hemma i formel 1 eller om han bara är där tack vare pappas pengar. I ringen där alla förarna finns efter loppet för tv-intervjuer stod han i mitten och ingen ville prata med honom.

Man talar ofta om att förarna försöker göra motståndaren nervös med diverse tricks. Nu verkar det som om teamcheferna har tagit över den rollen. I huvudrollerna Toto Wolff, Mercedes, och Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef med teamchefen Christian Horner som sufflör. Det började i fredags när Marko fick frågan om hans landsman hade gratulerat honom till 80-årsdagen.

– Nej. Han är väl sur för att deras motorexpert Ben Hodgkinson kommer till oss. Och vi har inte lockat över honom utan han som många andra svarade på vår annons och vi ansåg att han är den bäste kandidaten.

Dessutom har Marko sagt att Max är lika bra eller till och med bättre än Lewis.

– Marko är en grinig gammal man men den som motiverar oss bäst med allt han säger. Han är vårt bästa vapen mot Red Bull. Och idag retade vi honom, kontrar Wolff.

– Om han vill säga det så låt honom göra det, svarar Marko.

De två kommer aldrig att bli bästa vänner. En sak är de trots allt helt överens om. Det kommer att bli en spännande kamp mellan de två teamen och de fyra förarna. Lewis mot Max och Valtteri mot Sergio Perez.

Om man skall tro cheferna kommer det inte att bli några stallorder och det kanske kommer att göra det ännu mer spännande.

Det finns dock något som kanske försvagar Mercedes. De andra toppteamen, med undantag av Red Bull, har mer eller mindre öppet sagt att man ser det här året som en övergångssäsong för 2022 då det blir helt nya regler.

Hur skall Mercedes göra med den begränsade budgeten som alla har?

Satsa på att utveckla bilen hela säsongen och satsa på att vinna bägge titlarna men då kanske hamna i underläge nästa år?

Eller göra som de andra och bara göra det som är absolut nödvändigt?

Oavsett vad man gör så verkar Mr Cool Hamilton vara på väg mot sin åttonde titel. Och är Max den som ”bryter” ihop när pressen blir för stor?

Ett delsvar får vi kanske nästa vecka när Spaniens GP körs i Barcelona.